80 dagar med #blogg100

Mitt mål under den gångna tiodagarsperioden i #blogg100 var att trots kvantitetskravet bara publicera kvalitetsinlägg. Jag har insett att skriva genomarbetade långa texter varje dag tar för mycket tid, att nödinlägg varken gör mig eller mina läsare glada så min plan var att istället varva ordentliga artiklar med riktigt korta inlägg – typ en bild med max en eller två meningar text.

Jag började bra med ett inlägg om vita foton som jag själv tyckte var lite småkul, en fin bild på en lila tulpan och sedan ett långt inlägg om Stillegården i Cagnes-sur-mer. Det sistnämnda var något jag började skriva för flera månader sedan och tack vare #blogg100 fiskade upp ur utkasthögen. Trodde först att det skulle gå snabbt att fixa till det men la istället ner flera timmar på det.

Därefter var det dags för en bild igen men ungefär där spårade min fina plan ur…. Inlägget om Sony Xperia Z var ok fast i längsta laget och jag har serverat en hel del fina bilder (även om en del varit repriser) men texterna har i vissa fall varit synnerligen svamliga.

Förutom att jag själv inte blivit nöjd så syns svamlandet i antalet delningar. Eller bristen på delningar. 22 Facebook-tummar skrapade inläggen under den gångna perioden ihop. Det kan jämföras med följande rad från de tidigare tiodagarsperioderna; 31, 21, 41, 58, 21, 40 och 37. Jag har exkluderat mina egna delningar och räknat bakåt så att sista siffran gäller de första tio dagarna i #blogg100 och därmed tycker i alla fall jag att jag anar en svagt nedåtgående trend.

Antalet trogna läsare ökar

Nu är det en viss slumpmässighet i vad som blir uppskattat av många så jag ska inte haka upp mig för mycket på klicktillfredsställelse. Något att pigga upp mig med är att antalet trogna läsare och lästiden på Tomatsallad ökar. Det är förstås aningen mindre muntert att söktrafiken och annonsintäkterna minskar. Jag har flyttat annonserna efter att ha läst ett antal tips från TKJ om adsense-annonser. Jag tog bort ”skyskrapan” i högerspalten och la en kvadrat nertill istället. Det är inte lika effektivt som att lägga annonser i mitten av texter men där går min gräns. Jag vet att annonser inte är särskilt uppskattat men jag behöver typ alla korvören jag kan skrapa ihop. Annonser infördes från början på Tomatsallad som ett experiment och förra året genererade de i alla fall tillräckligt för att betala för webbhotellet vilket ju alltid var något.

Blogg som utlopp för sin kreativitet eller en inkomstkälla? Detta var något jag diskuterade lite häromdagen med en annan #blogg100-deltagare Anders Arhammar. En kombination vore förstås det allra bästa. Jag har faktiskt fått en del jobbförfrågningar via mina webbsajter (denna och min huvudsajt kristinasvensson.se). Jag har också fått en del förfrågningar om att publicera inlägg mot betalning. I princip har jag inget emot det (här på Tomatsallad) om det är välskrivet och vettigt. Vilket det hittills inte varit.

Man blir inte rik i pengar räknat på att delta i #blogg100 men man får mycket annat. Trots alla nya bekantskaper och intressanta insikter så ser jag fram emot #blogg100-muck. Jag kommer då att fortsätta skriva mycket men jobba på att boktraven här bredvid ska bli större istället för att publicera en text om dagen.

Just nu deltar jag i en utmaning att blogga ett inlägg om dagen i etthundra dagar. Var tionde dag sammanfattar och analyserar jag mitt deltagande, dessa inlägg hittar du via etiketten #blogg100meta. Detta var nummer 81/100 i #blogg100.

chefstomaten