Halva Göteborg blir byggdrabbat av Västlänken

Läs och våndas hade en vän skrivit på FB och länkat till en lång artikel i GP med titeln Miljarderna rullar med Västlänken. Inte för att jag var direkt sugen på att våndas men jag läste artikeln. Och våndas.

Över resursslöseriet – alternativ utreds ej, någon tillförlitlig slutnota finns inte men däremot en professor som räknat på 258 infrastrukturprojekt mellan 1910 till 1998 och kommit fram till att 9 av 10 överskrider budget. Den budget som spår att prislappen för Västlänken blir tre Älvsborgsbror, Götatunnlar, Lundbytunnlar och Tingstadtunnlar – tillsammans.

Över ineffektiviteten –  hjälporganisationer kritiseras om de lägger 10% av insamlade medel på administration medan det är ok att det kostar dubbelt så mycket att kräva in den extraskatt som kallas trängselavgift.

Över lurendrejeriet – trängelskattens uppgift är inte att minska antal bilar, rädda miljön eller finansiera bättre lokaltrafik – det är en extraskatt för att finansiera en tunnelstump som inte fyller någon vidare funktion om inte en massa andra utbyggnader görs också – utbyggnader som varken är planerade eller ingår i nuvarande miljardrullning.

Men det är ändå avslutningen som får mig att få spader.

Det är dessutom svårt att i dag föreställa sig den ”tillfälliga stad”, orden är stadsarkitekt Björn Siesjös, som göteborgarna kommer att tvingas leva med under den tioåriga byggtiden. Med ett långt schakt från Skansen Lejonet förbi Centralen, längs södra älvstranden och över Packhusplatsen. Ett annat som är 25 meter djupt och mer än 30 meter brett från Rosenlund över allén och in i Hagakyrkans park, där många pampiga träd måste fällas. Ett tredje från Korsvägen hela vägen till E6, långt in på Lisebergs område där alla byggnader mot Örgrytevägen rivs.

Eftersom bygget ska ske i etapper lovar Trafikverket att ”ingen enskild plats kommer att vara berörd i mer än två till tre år”.

Jag kontaktar Christoffer Lennartsson, mäklare på Lundins som annonserar ut en lägenhet för 8,5 miljoner kronor i exklusiva Hasselbladska huset mitt emot Operan, för att höra vilken information han ger spekulanterna om det kommande tunnelbygget.

– Enligt föreningens ordförande och säljaren ska inte den här fastigheten drabbas, blir svaret.

Må det. Om köparen är både blind och döv eftersom utsikten under flera år kommer att domineras av ett bullrande Västlänkenbygge.

Mångmiljonärer kan rösta med fötterna. Besvärligare blir det för vanliga göteborgare som under den tioåriga byggtiden ska krångla sig förbi byggarbetsplatserna.

Därför kommer trycksakerna du får i brevlådan, annonserna i tidningar, bioreklam och affischtavlor att försöka övertyga dig om att Västlänken till varje pris måste byggas för att säkra Göteborgs och regionens framtid.

Tro’t den som vågar.

Jag vet ju inte hur det kommer bli. Det kanske blir jättetrevligt. Två-tre år med ett par snygga pålningskranar istället för träd runt Hagakyrkan, några djupa schakt istället för cykelbanor och lite avspärrade vägar. Liseberg – varför inte gräva bort hela när de ändå håller på. Och vad praktiskt med obligatorisk väckning 06.30 för alla runt omkring oavsett om de jobbar natt eller dag.

Jomensuratt. Lite får ju invånarna i en stad acceptera för den långsiktiga samhällsekonomin skull. Nä just det, projektet var ju inte samhällsekonomiskt lönsamt.

Många Göteborgare blir byggdrabbade

Jag har skrivit en del om hur det känns när grävmaskinerna rullar in där man bor utan att man har ett suck att säga till om. Min upplevelse är kanske helt unik. Jag är kanske en synnerligen överkänslig individ. Eller inte. Börja med det här inlägget eller bläddra i rapport från bygghelvetet.

Västlänken innebär 2500 byggjobb under en tioårsperiod. Väger tyngre än den ohälsa byggfasen orsakar?

chefstomaten
Senaste inläggen av chefstomaten (se alla)