Hoho Skanska – ska det spruta vatten i bygggropen?

Jag sitter och lägger sista handen på en lång artikel jag jobbat med ett tag. I denna påpekar jag något jag varit inne på tidigare: att Skanska borde ha en dialog med oss boende. Jag har skrivit att detta är viktigt för deras varumärke.

Istället för lappar från någon anonym ”Platsledningen” borde de ange en kontaktperson dit alla kan ringa för att ställa frågor eller framföra synpunkter. Exempelvis fråga vad det är som dunkar dygnet runt. Eller fråga om det är bra att det slutat dunka och istället skvalar.

Det kanske är någon avancerad byggteknisk anledning till att pumpljudet idag överröstas av en fontän med vatten. Det kanske är bra att fylla upp bygggropen med is. Det underlättar kanske pålningen på något sätt som jag som utomstående inte känner till (eftersom Skanska inte berättar något för oss om vad de pysslar med på bygget).

Eller inte. Så nu ställer jag en fråga till ”Platsledningen” – ska det spruta vatten eller har något rör sprungit läck?

Om det är en vattenläcka, tacka inte mig utan grannen i trappuppgången bredvid som upptäckte det. Samma granne bad mig även kontakta Skanska.

Edit: Tillagt en stund senare. Eftersom jag lovade min granne har jag nu försökt kontakta Skanska (vilket jag tycker borde ge mig guldstjärnor i himlen). Jag har twittrat deras twitterkonto och lagt en länk på Skanskas Vänortsgatans Facebook-sida. Jag har även varit inne på kontakta oss på deras webbsida men kundtjänst har bara öppet vardagar. Mejla dem går inte, det kommer bara upp att jag måste logga in på EPI-server.

Edit 15 februari: Har idag fått följande förklaring från Skanska (på deras FB-sida) Det som skedde var att länspumpen slutade att pumpa upp vatten ur schaktgropen för att slangen fryst sönder. Det innebar inga följdskador och åtgärdades direkt efter helgen morgon så allt är i sin ordning igen. Vi tackar dig och din observanta granne för informationen.

Mvh
Johan Franzén, Skanska Nya Hem”

chefstomaten