Macken II – Mechanum i Mölndal

Edit: Jag har nu varit på Mechanum flera gånger och har gått från vara mycket missnöjd till mycket nöjd kund. Läs hela historien om hur det gick till. Nedan är första inlägget, läs sedan om Mechanums revansch, ett skolboksexempel på hur ett företag agerar som månar som sitt rykte och sina kunder. 

Pansarkryssarens senaste påhitt motiverade incheckning på bilverkstad. Det utvecklade sig till en episod fullt värdig den gamla ärevördiga teveserien Macken. På väg till Mechanum i Mölndal? Du vill kanske läsa nedanstående först… 

Under sommaren har pansarkryssaren radat upp krämpor. Rost på bromsarna (en bil vill tydligen användas), urladdat batteri om han blir stående alltför länge (se förra kommentaren) och en tvåa i besiktning (något som heter spindelled). På en av årets varmaste dagar uppdagades det att luftkonditioneringen förvisso fortfarande gick, men inte kylde nämnvärt.

AC-problemet överskuggades snabbt av tändningslåset. Högst upp på min kravspec för en bil är att den startar när man vrider om nyckeln. Det gjorde också pansarkryssare, men istället för att göra det på första varvet började han kräva tjugo varv eller mer. Kallsvett och ångest. Vem kan jag ringa som hjälper mig ifrån den här parkeringen om bilen inte startar alls? Har jag handlat några frysvaror?

Tändningslåslotteri alltför osäkert för långfärd

Jag slutade att parkera på betalparkeringar (utifall 20 varv inte skulle räcka) eller handla mat utan körde bara pansarkryssaren mellan egna hemmet och IT-konsulten. Men så närmade sig sensommarens fjälltur och att köra non-stop Göteborg-Tänndalen utan varken fika eller kisspaus kändes aningen tufft. Och inte ville jag riskera att stranda någonstans ute i bushen. Har haft alldeles tillräckligt med biläventyr för den här sommaren (en annan historia som jag ska skriva om en dag).

Mechanum i Mölndal kontaktades. De ligger bra till för mig, och var riktigt raska när det gällde spindelleden. Pratade med en person, vi kan kalla honom Christoffer. Han förklarade att tändningslåset måste kodas för att passa till min nyckel, att detta görs i Tyskland och att det var två veckors leveranstid. Ajdå!

Men måndagen den 16:de augusti kunde jag äntligen delta i morgonkaravanen till Mechanum. Jag lämnade in nycklarna till pansarkryssaren och körde därifrån i en av deras utbytesbilar.

Problemen börjar och Macken-liknelserna startar

Åkte hem och började tömma kylskåpet, vattna tomatplantorna och packa – för så fort pansarkryssaren kom från verkstaden skulle jag äntligen åka.

Då ringde telefonen.

–      Tyvärr ditt tändningslås är restat, vi får det först på onsdag.
–      Men jag ska ju åka till fjälls.
–      Jaha men vi kan tyvärr inte byta det förrän vi har fått det.
–      Ok, jag får väl vänta då.

I frustrationen började jag sortera en låda med foton från min farmor och farfar och läsa tågtidtabeller. SJ kändes som ett under av punktlighet i jämförelse.

Onsdag morgon var det jag som ringde, och blev kopplad till verkmästaren.

–      Blir min bil klar idag?
–      Den blir klar idag om (min kursivering) vi har fått delarna.
–      När vet ni ifall ni har fått delarna?
–      Vi hör av oss så fort den är klar.

Detta undanglidande svar gjorde mig aningens irriterad. Min kompis Eva påminde mig om teveserien Macken som enligt Eva innehåller:

  • En volvo som aldrig någonsin blir klar – check.
  • Bred västgöradialekt – check.
  • En trenchcoat – har inte setts till i historien ännu.

Ny taktik, hot

Torsdag morgon ringde jag till kundtjänst och lämnade ett meddelande: ”Imorgon åker jag till fjällen och återkommer 1 september. Vill ni se er lånebil före dess får ni se till att fixa min bil under dagen”. Återgick sedan till projekt rensning som nu nått nattduksbordet, och vattnade återigen tomatplantorna.

Ett par timmar senare ringde min far. Han hade blivit uppringd av någon från Mechanum. Ehh? Drog de ett telefonnummer ur högen? Tekniskt sett är det mamma som står som ägare av pansarkryssaren men jag hade angett mitt mobilnummer vid både bokning, inlämning och alla andra kontakter. Pappa däremot har aldrig ägt bilen men kanske ville de hellre prata med en karl?

Kontentan av samtalet till pappa var att rattlåset som ”beställdes i måndags” inte kommit ännu. Alltså. Vad hände med beställningen i början av augusti??? Glömde någon att trycka på sänd-knappen?

Klara besked ges, pansarkryssaren blir kanske klar i nästa vecka

Jag ringde återigen upp Mechanum. Fick en lång föreläsning om hur man inte kan byta tändningslås förrän det har anlänt och hur de nu lagt en order med en särskild bokstavskombination, vilket betydde att Volvo skulle ta ett tändningslås från en ny Volvo och koda om det till pansarkryssaren. Detta skulle kanske ske någon gång i nästa vecka.

Visst, jag fattar att man inte kan byta något som inte har, och att saker ibland blir försenat, men tre veckor för att få en del från Volvo till Mölndal? Nä, jag misstänker starkt att upprinnelsen till såpan är en bortglömd beställning. Men det vill ingen kännas vid, eller be om ursäkt för. Prognosen för pansarkryssaren ser väl ungefär lika dyster ut som för volvon på Macken. Så vitt vi vet är den kvar där än.

Uppdatering: onsdagen den 1 september hämtade jag bilen

Den var iofs klar dagen innan. Två och en halv vecka på verkstaden. Efter att jag väntat två veckor mellan beställning och inlämning på att de skulle få hem delen. Jag var inte imponerad.

Edit: Men senare tog Mechanum revansch, och nu är jag den första att rekommendera Mechanum. Läs och lär här. (Jag låter båda inläggen ligga kvar, som exempel för andra kundserviceföretag att lära från!)

chefstomaten
Senaste inläggen av chefstomaten (se alla)