Nej Telia, jag har inte fel inställning

Nu har jag hört förklaringen att jag skulle ha ställt in mobilen fel till leda. Det har jag inte gjort. Hur jag kan vara så bergsäker? Det finns bara två inställningar, 3G eller GSM, och jag har prövat båda. Upprepade gånger, i olika omgångar på olika platser och jag har stängt av och satt på mobilen till förb-else. Spelar denna upplysning någon roll? Nix, för Telias del är det  mitt hanterande av mobilen, inte deras hanterande av nätet, som är orsaken till mitt stora kommunikationshaveri.

När jag klev av tåget i Göteborg förra veckan hade jag plötsligt ingen nätåtkomst. Jag hade full täckning, jag kunde surfa men varken skicka sms eller ringa på telefonen. Telias hemsida gav inga ledtrådar. Men jag var välkommen att ringa till kundservice, 90200. RINGA. Hur tänkte sågspånet som kom på den lysande idén?

Googlade fram ett antal alternativa förklaringar och felsökte dessa. Pillade med inställningarna i telefonen, letade efter information om någon eventuell nätkollaps, kollade att jag betalt alla fakturor och provringde 112 (bara för att kolla om kopplingston erhölls vilket det gjorde).

Dagen efter ställde sig en vän med fungerande telefon i telefonkö till 90200. I trettio minuter. Och fick tala med någon som föreslog att jag skulle starta om telefonen (!). Fick också en lång föreläsning om 3G-inställningarna i telefonen. Med gnisslande tänder (hade detta varit en serieteckning hade det rykt ur öronen och blixtrat ur ögonen) begav jag mig till närmaste Teliabutik. Och möttes av två trevliga, kompetenta och duktiga killar som snabbt punkterade min ilska. De hade bytt sim-kort på löpande band under dagen och hade full förståelse för irritationen hos kunderna. Orsaken var att Telia gjort en uppdatering av nätet som gjort de gamla gröna sim-korten obsoleta.

Jag muttrade något om att det kunde man väl ha informerat om.
– Eller förvarnat om i förväg, svarade den ene av mina räddare medan hans kollega försökte ringa till någon central del av Telia för att föreslå informationsspridning.  

Glad över att återigen ha en fungerande mobiltelefon men arg över att jag tvingats spendera så mycket tid för att lösa detta skrev jag ett långt brev till Telia. Skickade det med papperspost vilket verkar vara kommunikationsmetoden i tiden om man vill nå Televerket.

Blev idag uppringd av en man som menade att han hade kollat upp allt och det var inte Telias fel. De hade inte loggat några fel i nätet och de förvarnar alltid i förväg innan de uppgraderar. Det var jag som ställt in 3G och 2G fel, han rekommenderade att jag låste telefonen till 2G. Jag konfronterade honom med uppgifterna från butikskillarna, att Telia orsakat problemet och att detta drabbat många kunder just den dagen. Det trodde han inte på och tyvärr var butikspersonalen så upptagen att han inte fått tag i just dessa. Men han hade verkligen kollat upp alla loggar och pratat med någon i Luleå och Telia hade inte haft några driftproblem vid centralstationen.

Självklart kan det vara min telefon som gått sönder, det är ju en SonyEricsson… Men varför drabbades de Göteborgska mobilerna just den dagen av en sådan epidemi av fel som alla råkade avhjälpas av nya fräscha simkort? På något sätt  känns det troligare när medicinen ”nya simkort” gjorde susen, att sjukdomen låg hos Telia istället för hos många enskilda användare.

Edit: Har upptäckt att Telia är kontaktbara för felanmälan även när telefon är obrukbar, via http://twitter.com/telia_service. Detta verkar dock vara en väl förborgad hemlighet för större delen av Telia.

chefstomaten
Senaste inläggen av chefstomaten (se alla)