Rekommenderar RiviAirWater för att fixa luftkonditionering på Rivieran

Som omväxling till badstränder, vandringsleder och matställen kommer här en rekommendation på en firma som kan laga luftkonditionering – bland mycket annat. Vi kan varmt rekommendera Ben på RiviAirWater. Vi fick i vår tur tipset om honom i Facebook-gruppen Svenskar på franska Rivieran.

Värmeböljan Lucifer

Vi upptäckte att vår luftkonditionering inte fungerade mitt i värmeböljan Lucifer. I söndags var det värmerekord i Cannes (som ligger inom ambitiös-jogging eller tant-cyklings-avstånd). 38,3 grader uppmättes vilket slog det gamla rekordet från 23 juli 1950.

Redan vanliga somrar brukar jag vara beroende av La Clime. Det är klart att värme är en vanesak men för min del tar det tid. Dagarna utan luftkonditionering har jag tillbringat utslagen i en soffa. Två pocket har jag avverkat, det är ungefär allt.

Svårt hitta reparatör under fransk semester

Förutom värmebölja är augusti semestertider, något som är heligt i Frankrike. Men för att ta det från början så anlände vi i fredags kväll och startade luftkonditioneringen för första gången i år. Det märkliga var att det aldrig blev direkt svalt. Sedan la den av och började blinka.

M testade klassikern ”stäng av strömmen” och då startade den igen – ett tag. Fläkten gick men luften var inte direkt sval. Apparaten stannade snart igen och blinkade rött. Förutom att den inte gick så hade det dykt upp en skiftnyckel på panelen. Det brukar betyda att något behöver lagas. Vi gav upp, gick och lade oss och försökte sova i värmen. (Något som inte gick särskilt bra).

antibes-07

Lördag ägnade jag mig åt att dechiffrera manualen – som var bristfällig – och att googla. Efter en halv förmiddag kunde jag avkunna att felet var ”brist på kylmedel”. Det var en både deprimerande och underlig diagnos. Deprimerande då det inte var något som vi själva kunde lösa med skruvmejsel och silvertejp. Underligt eftersom vi tror att det var i princip första gången luftkonditioneringen användes sedan senaste översynen.

Måndag morgon började vi ringa runt till de firmor som vi fått tips på. De flesta hade semester men Ben på RiviAirWater lovade att försöka klämma in oss torsdag. Han var rak på sak och inget tjafs. Dessutom är han britt vilket underlättar kommunikationen.

Vi kommer inte att anlita den officiella firman igen

På måndag morgon lät torsdag som väldigt långt framåt varför vi funderade på om det fanns något alternativ. I vårt hus finns en hustomte som tagit på sig rollen att sköta allting. Ni vet säkert typen. Å ena sidan gör hen en fantastisk insats, å andra sidan så har vi den andra sidan.

När hen i tisdags fick höra talas om att vår luftkonditionering inte fungerade kom hen störtande med manualen under armen. Hen sprang runt och stängde alla fönster ”för då fungerar inte luftkonditioneringen” och tryckte på alla skärmar ”för man måste ställa in rätt saker”.

Eftersom fläkten fungerade så försökte hen segervisst påstå att hen hade ”löst problemet” och hoppades väl på att inkassera beröm. Vi uppskattade dock inte denna insats ett dugg utan påpekade att luften i utblåset inte var kall utan pissljummen (nåja, precis vid utblåset var den 23,5 grader, numera är det 13 grader).

Våra försök att säga tack men vi är inte kompletta idioter utan vet var påknappen sitter, fönstren hade vi öppnat för att få korsdrag i väntan på reparatör och vi vet redan att felet är ”brist på kylmedel”, ignorerade hen. Till slut plockade jag fram datorn, visade listan med felmeddelanden samt översatte dessa till franska pénurie de refrigian.

– Hur hade vi fått reda på felkoden?
– Genom att trycka på knappen märkt TEST.
– Men den ska man inte använda, det står i manualen att man inte får trycka på den för den är till för att reparatörer ska kunna ta reda på vad som är fel. Felet är att ni tryckt på knappen, det är därför den inte fungerar.

Till slut kunde vi avrunda felsökningen och fick en lapp med telefonnumret till den firma som hen har valt ut för att sköta om luftkonditioneringen. ”För man kan inte ringa vem som helst för då kan det bli jättedyrt”. M ringde till firman som hustomten valt ut i förhoppningen att de kanske skulle kunna ge oss en snabbare tid.

Stolpskottet som svarade behandlade M som mindre vetande, skrattade åt henne och föreslog att hon skulle starta om strömmen till luftkonditioneringen. Vi bestämde oss snabbt för att inte anlita dem utan invänta Ben. Detta var vi extra glada för när Ben berättade att orsaken till att vi hade brist på kylmedel var en läcka. I den del av apparaten som firman ”haft översyn på”.

  • Eva Heljesten

    Jag har också varit med om att totalt okunniga fransmän agerar allvetande. Den gången en tvättmaskin. Är det enstaka undantag eller har vi en kulturkrock här?

  • Intressant! Jag anar en kulturkrock. Jag tror att den består av att de flesta fransmän (i varje fall i det här huset) är fullständigt handfallna om en glödlampa behöver bytas. Så den självpåtagna hustomten är van vid att hen är den enda som klarar av denna typ av saker. Hen hade en föreläsning för mig för flera år sedan (på franska fast hen vet att jag inte behärskar språket på den nivån) om att byta batteri i styrpanelerna till luftkonditioneringen. Det var en föreläsning jag inte behövde men den gången lyssnade jag ändå artigt (jag fattade inte riktigt vad den handlade om). Den här gången var vi inte lika artiga. Hen var å andra sidan inte artig mot vår reparatör som hen tyckte kom från fel firma (inte den firma hen valt ut).