SKANSKAs info till boende

Too little too late SKANSKA Vänortsgatan

SKANSKAs info till boende Nu har jag i två hela arbetsdagar suttit klistrad framför dörren i väntan på ett paket. Kombinationen ett hemmakontor som är invaderat av grävskopor i fyra väderstreck och att jag ej kan lämna det på grund av att jag väntar – förgäves – på en leverans, är verkligen inte humörbefrämjande. ”Lugna dig några timmar” sa de klockan 9 imorse på Postens kundtjänst. Det har jag försökt göra. Men nu närmar det sig 16-strecket och fortfarande har paketet inte lämnat Postens serviceställe.

Eftersom det inte verkar som om Posten tänker leverera paketet idag heller, vågade jag mig gå femtio meter utanför dörren för att slänga sopor. Mötte en granne som skulle kunnat vara, men inte är, råmodell till min romanhjältinna. I alla fall är hon i dagsläget tillräckligt grinig på grävandet för att passa i rollen som grävskopeslaktare.

Jag såg också att SKANSKA kommit på att det är dags börja kommunicera med de omkringboende och därför satt upp en lapp på våra ytterdörrar. Det var ju på tiden. Eller nåt. De har hunnit trycka upp broschyrer, sätta upp en försäljningsbod, ha ett par visningssöndagar och trä på reklam på cykelsadlar över hela Göteborg, för att inte nämna att deras bodar och grävskopor varit på plats och grävt i flera månader. Nu först har turen kommit till att bygga fredliga relationer med de blivande grannarna. Undrar om de tänker lägga på taket innan de bygger grunden också?

SKANSKA ärver en brant uppförsbacke att jobba i

Jag ska till att börja med säga att det inte är enbart SKANSKAs fel att vi som bor här är så sabla lessa och förbannade. Det har varit en lång och utdragen process på flera år där Mölndals kommun, vår egen bostadsrättsförening, HSB och nu SKANSKA varit inblandade. Det har flyttats vägar, rivits mackar, varit besked och kontrabesked åt olika håll. Den försenade byggstarten sammanfaller dessutom med att vi i föreningen just genomlidit en lång renovering av fasader, trapphus och tak. Vi har fått nog av att väckas av byggjobbare i arla morgonstund, vi är lessa på att bo i byggdamm och oordning och gulklädda hantverkare står oss upp i halsen.

Genom att SKANSKA köpt marken som min bostadsrättsförening tidigare hyrde och hade parkeringar på, tvingades BRF trolla fram nya parkeringsplatser åt föreningens 119 bilar. Bygglov för detta drog ut på tiden, en anledning till att det nu grävs på alla fyra sidor om huset samtidigt, inte finns en lerfri fläck i grannskapet och i skrivandets stund är ett stort parkeringskaos. Lägg till att spårarbete pågår, att en cykelbana byggs rakt genom vår tidigare trädgård, att hundrastgården numera är lerupplag, att cykelbanorna till och från stan är avstängda om vartannat, att skyltning saknas och att ovanpå allt detta är en stor del av gatlyktorna över hela nejden nedsläckta, så blir totalen ett sabla kaos.

Detta är alltså långt ifrån enbart SKANSKA som bär ansvaret för detta kaos, men det är till detta getingbo av ilskna människor som SKANSKA riktar sin information. Sin envägsinformation.

3 fel i SKANSKAs kommunikation

Vad är då felet med lappen som klistrats upp på våra dörrar, förutom att den är sisådär ett halvår för sent ute. (Var på väg skriva två år men jag inser att jag är ett extremt planeringsfreak som vill veta allt i väldigt god tid, ett halvår hade räckt för majoriteten av mina 200 grannar).

1) Var är kontaktuppgifterna: telefonnummer, mejladress, twitterkonto, Facebook-sidan dit jag vänder mig för att berätta vad jag tycker om hela situationen. Vart ringer jag innan jag exploderar, greppar släggan eller börjar bygga bomber och skickar hela deras d-la bygge i vädret?

2) Slutdatum och tidsplan saknas. De stänger av vår väg. Imorgon bitti. Hur länge då? Och vilka tider på dygnet? Mellan 06.30 och ca 16 när bygget är igång eller dygnet runt (och i så fall varför då?) Hur länge är våra hem avklippta från stora vägen? Hur länge ska vi bo med lervälling och oväsen i höjd med knäna?

3) Budskap och formuleringar. Vem kom på ”Det är för att kunna garantera Er säkerhet”? Ha! Hade det stått ”Det är först och främst för vår bekvämlighet samt för att undvika arbetsplatsolyckor”, eller ”Detta gör att vi kan arbeta snabbare och säkrare och kan öppna upp vägen fortare igen.” så hade jag kanske trott på er och inte känt mig behandlad som en tre-åring.

tantboken-6

Hur SKANSKA kunde agerat istället

1) Dialog med alla inblandade (kringboende, underleverantörer, kommun) upprättats samtidigt som man tecknar avtal om att bygga. Man behöver inte veta varenda detalj i det läge man börjar prata med andra. Man kan berätta hur man tror tidsplanen ska se ut och ställa frågor.

2) Dialogen med kringboende kan med fördel ske via sociala medier. Exempelvis en enkel byggblogg med senaste nytt och möjlighet för kringboende att ställa frågor till en namngiven byggledare. En plats för enkäter till de kringboende, vad stör er minst: om vi pålar 06.30-07 eller 13-14 varje dag? Vad är minst besvär för er: att vi bygger i treskift och blir klara på 2 månader, eller såsar på några timmar här och där och blir klara 2013?

En blogg eller en FB-sida kan också vara en plats att förvarna när det kommer vara särskilt bullriga eller skitiga moment så kan de som har möjlighet fly utomlands, till landet eller våldgästa släktingar de dagarna.

3) Bjud in de boende till specialvisningar och se dem som de främsta ambassadörerna för bygget. Ni ska ju också sälja lägenheterna! Vad är då bäst, en massa glada berättelser om hur fint det kommer bli, vad bra de nya bostäderna ligger till eller en massa hat-blogginlägg om att spränga grävskopor i luften?

4) Det är klart. Hade ni evakuerat oss till Kanarieöarna/Göteborg/hotell under den tid ni grävt så hade ni kunnat bygga i allsköns ro utan att behöva ta någon som helst hänsyn.

Tillägg 1: Paketet dök precis upp!

Tillägg 2: Skanska Sverige har ett twitterkonto. Har just twittrat länk till detta inlägg till dem

Tillägg 3: Jag såg i många år fram emot bygget. Jag hade t o m tittat ut en lägenhet som hade mitt namn på. Men det kommer ej ske. Läget är fortfarande bra, lägenheten kommer bli superfin men sällan att jag handlar något av Skanska.

  • http://www.facebook.com/eva.heljesten Eva Heljesten

    Bra rutet!

  • http://www.tomatsallad.nu chefstomaten

    Tack! Känner mig väldigt grinig, men så träffar jag någon granne och konstaterar att jag inte alls är så grinig, eller i vart fall inte onormalt grinig, i förhållande till situationen.