Vi har fiber! (Telia del 6)

Precis när jag hade lutat mig tillbaka och börjat famla efter popcornen för att studera fortsättningen på vår fiberföljetong så visade det sig att Telia hade fått nog. Jag fick en fråga på Twitter en fredag eftermiddag i oktober om jag kunde skicka dem mitt telefonnummer så skulle en person ringa upp mig. Skrivningen gav intrycket att denna person var av det där virket jag efterfrågat – det rätta virket, den typ av virke där det händer något.

Jag berättade de goda nyheterna för Kocken när jag hämtade honom på Arlanda. Jag är övertygad om att jag formulerade mig som en fråga: ”är det ok att jag lämnar ut ditt telefonnummer?” Vad Kocken hörde var istället ”nu övertar Chefstomaten ärendet” och räckte snabbt över en A4 fulltecknad med datum med start i februari 2016. Den var pedagogiskt uppställd som en tabell.

Jag blev så trött bara av att snegla på tabellen att jag stoppade huvudet i sanden i en halv vecka. Fram emot onsdag morgon insåg jag att ville jag ha fiber det här decenniet var det nog bara att lämna ut mitt telefonnummer och sätta på ljudet på telefonen. Sagt och gjort. Några timmar senare ringde Andreas och eftersom både jag och Kocken råkade vara på samma plats turades vi om att läsa innantill från tabellen. Vet ej om alla detaljer gick fram men det gör nog inte så mycket. Det samlade intrycket lär ha varit att hela projektet varit rörigt med många olika besked, kontrabesked och inga besked.

Telia har en kundorienterad avdelning

Nu har jag glömt vad Andreas sa att avdelningen han arbetar på heter. På grund av diverse annat har det här blogginlägget blivit liggande halvskrivet ett tag. Men det var något med kund i namnet. Kundhantering, kundnöjdhet, kundorientering, kundvård?

Hur som helst så åtog han sig att vara den där projektledaren som sätter fart på folk och håller ihop projektet. Han ringde runt och jagade underleverantörernas underleverantörer. Han fick en tekniker att arbeta helg med att fixa vad det nu var för fel. Han avstyrde att underleverantören skickade hit en till tekniker för att studera fibern från vårt håll (”de har redan haft tre stycken på besök”). Dessutom ringde han mig en eller två gånger om dagen och rapporterade hur det gick.

På måndagen var fibern igång.

Mitt tips till Telia är att ha fler anställda på den där kund-avdelningen som fixar saker åt kunderna. Vi blir gladare då. Det är dessutom enklare för någon på insidan att vara projektledare, än att överlåta det åt kunderna.

chefstomaten