Vandra Chemin du Paradis (eller jakten på den försvunna GR51)

Min allra första vandring i södra Frankrike var upp och ner på delar av Chemin du Paradis från Gourdon. Det var i september eller oktober 2009, det vill säga innan Tomatsallad startades, innan jag publicerat en enda bok och när jag var ny på franska Rivieran. Jag hade ännu inte förstått att vandring var något av en folksport i Frankrike och att det finns vandringsstigar överallt. Chemin du Paradis hittade jag i en guidebok som jag köpte för att jag ville att finhunden skulle få se lite natur.

Chemin du Paradis från Gourdon till Pont du Loup

Stigen Chemin du Paradis startar precis i utkanten av Gourdon och slingrar sig ner i serpentiner från klippan som Gourdon ligger på. Stigen mynnar ut i ett bostadsområde en kilometers asfaltväg från Pont du Loup mitt i Gorges du Loup.

På vägen passerar den två akvedukter. Den översta, l’Aqueduc du Foulon, går över jord medan den andra, Canal du Loup är nedgrävd när den möter stigen. Där Chemin du Paradis möter Foulon finns en vattenpost med dricksvatten.

GR51 är en långdistans-stig

GR står för grande randonnée det vill säga långa vandringsleder. De är alla märkta med rödvita markeringar. Den jag vandrat mest på är GR51. På sin väg mellan Menton och Marseille passerar GR51 det här området. Som rubriken på den här texten antyder har den dock flyttats.

Den första gången jag vandrade på Chemin du Paradis kom vi med bil som vi parkerade i Gourdon. Vi gick nerför tills vi kom till Foulon. Planen var att vända där. Men jag har ju väldigt svårt för att vända, särskilt när jag ser en så lockande stig framför mig. Jag var helt enkelt tvungen att gå en bit österut längs akvedukten för att se hur det såg ut bakom kröken. Det är en av de mäktigaste vandring jag gjort. Utsikten över Gorges du Loup var helt magnifik och det var verkligen svårt att vända och återvända uppåt till bilen.

Sedan dess har jag haft på min önskelista att återvända till Foulon och fortsätta längs akvedukten upp till Bramafan. Vandringen är klassificerad som sportif vilket fått mig att skjuta på det tills jag återfått konditionen jag hade en gång i tiden.

Buss möjliggör enkel vandring

När vandringen med Forumresor kom på tal såg jag min chans att få gå min vackra vandring. Forumresor hyr nämligen buss vilket gör att man kan bli lämnad på en plats och upphämtad på en annan. Det krävs inte alls samma träningsbakgrund för att gå åt ett håll som att gå fram och tillbaka. Jag föreslog därför Chemin du Paradis som en av vandringarna.

För att få in en lunch på trevlig restaurang av tillräcklig storlek valde jag upplägget att vi skulle gå från Gourdon till Bar sur Loup längs Foulon, sedan gå längs Balcon du Loup till Pont du Loup.

Stigen försvunnen?

Ett par helger före vandringen skulle gå av stapeln var jag och Kocken ute och rekade i området. Det är en sak att ha gått delar av en vandring 2009 och ha läst om resten men det kan ju även vara fint att veta hur man hittar till restaurangen när man kommer fram. Vi åkte till Bar sur Loup och letade efter stigen. Vi åkte också till Pont du Loup och promenerade en bit bakåt.

Vi hittade inte det vi letade efter. Skyltarna och kartan stämde helt enkelt inte överens. På turistbyrån i Bar sur Loup fick vi tag i en lapp där det stod att GR51 var avstängd. Vi fattade nada. Det fanns bara en sak att göra och det var att gå stigen uppifrån och se vad den tar vägen.

GR51 har dragits om

Dagen efter skjutsade Kocken upp mig till Gourdon och hämtade mig 2,5 h senare i Bar sur Loup. Min promenad avslöjade att GR51 dragits om. Det var därför min karta och skyltarna inte stämde överens. En tidigare gulmarkerad led har fått röd-vita GR-markeringar ovanpå.

På den gamla kartan gick GR51 från Bar sur Loup till Bramafan längs Foulon men den stigen har drabbats av ett eller flera jordskred. Hur framkomlig den är vet jag inte, jag provgick inte den. När jag var där och rekade låg det stenbumlingar i korsningen för att man inte skulle gå längs Foulon. Stenarna var dock borta tio dagar senare.

GR51 går därför numera en annan sträckning, längs den nedre Balcon du Loup. Det verkar även vara en del andra förändringar i sträckningen konstaterade jag när jag köpte en ny karta.

440 höjdmeter neråt

Gourdon ligger 760 meter över havet och Bar sur Loup 320 meter över havet vilket ger en höjdskillnad på 440 meter. En sisådär 400 av dem tar man i ett svep i början, sedan går man längs med höjdkurvorna i en och en halv timme för att sedan får en brant på slutet ner till Bar sur Loup.

Stigen ser riktigt imponerande ut på avstånd när den sick-sackar sig fram på berget. Kan man verkligen gå där? På nära håll är det dock inte så farligt, bara man tar det varligt med rullgruset. Jag valde att gå med stavar båda gångerna. Stavar gör att jag kan hålla högre fart när jag skulle flytta mig från ena änden av vandrartåget till det andra.

Riktig favoritvandring

Chemin du Paradis var min första kontakt med vandring i Frankrike och den gav mersmak. Sedan dess har jag vandrat många andra stigar och skrivit om en del (varav det mesta är i opublicerade manus men det finns också en del här på bloggen).

Nu när jag gått den två gånger till så är jag ännu mer förtjust i den än tidigare. Jag är också sugen på att prova och se om vägarna längs akvedukten är framkomliga fortfarande. Jag är också pepp på att skriva mer om vandringar.

Hoppas att du hade nöje av denna bildkavalkad från Chemin du Paradis. Visst är det vackert? Nu ska jag försöka välja ut vilka bilder som ska få vara med i Strövtåg runt Antibes. Jag ska också redigera texten med mina nya intryck.

PS! Om du gillade artikeln får du gärna dela den med en god vän. Även om Tomatsallad huvudsakligen drivs av min lust att dela med mig av vackra vyer jag sett så är det mer inspirerande att göra det om någon läser det jag skriver!

chefstomaten
Senaste inläggen av chefstomaten (se alla)