Blandade bilder från cykeltur till Öjersjö

Det har blivit en söndagstradition att gå ut och vandra på söndagar. Jag har träffat närgångna kor i Sandsjöbacka och fotat röda regnkläder runt Gunnebo. Denna vecka blev det bildsortering framför vinterstudion istället men förra helgen var jag ute och cyklade. Skrev ett inlägg om det men hann aldrig lägga dit bilder och publicera. Så, en vecka i efterskott kommer det här.

Orsaken till cykelturen var att jag fick en lunchinbjudan till Öjersjö. Där har jag inte varit sedan det var skidsäsong och då åkte jag buss. Ett kort ögonblick övervägde jag att ta pansarkryssaren men bestämde att när jag nu hittat en p-plats åt den i vårt nuvarande p-kaos så fick den stå (att en granne felaktigt och mycket otrevligt – ”dra åt helvete idiot” – anklagat mig för att ha parkerat på fel sätt bidrog till beslutet att låta bilen stå).

Vägbeskrivningen var att sikta på Bertilssons stuga och sedan hålla uppför. Inte en helt dum vägbeskrivning. Huset jag skulle till var så nytt att det inte ens fanns med i google maps. Karta var just vad jag inte tittade på innan jag trampade iväg i gamla vana hjulspår. Cyklade därför genom en vacker bokskog istället för rakaste vägen.

På vägen hem cyklade jag också fel, hamnade på fel sida om Delsjön och på kuperad promenadstig snarare än cyklingsbar grusväg runt Delsjö golfbana. Men jag tog mig hem till slut. Den kondis jag trodde jag hade i torsdags när jag var ute och träningscyklade var dock spårlöst borta och ersatt med träningsvärk. Något säger mig att träningsvärken inte kommer bli bättre tills imorgon.

Just det, det blev faktiskt även en del promenerande. Huset ligger nämligen rätt nära ett naturreservat och istället för att återvända samma asfalterade väg som jag kom, så promenerade vi iväg tvärs över golfbanan till naturreservatet. Vid ugglemossen kände jag mig förflyttad till Norrland, helt otroligt vackert. Inte cykelbart för fem öre men min kompis bar min cykel medan jag fotade, finfin arbetsfördelning :-).

Avslutar med en av de konstnärliga bilder jag försökte mig på att ta vid just Delsjön. Hade jag struntat i detta fotograferande hade jag kommit hem igen medan det fortfarande var ledljus ute :-).