Hängpil eller något sådant fotat med vidvinkel.

Tar det nya vidvinkelobjektivet skarpa bilder på hus?

Idag har jag testat mitt nya vidvinkelobjektiv för att se om det klarar av att ta skarpa bilder av hus. Det förra exemplaret klarade av skärpa på statyer och människor, om man nu vill ha dessa i ”konstnärlig” (förvriden) tappning, medan det inte gick att få skärpa på det som man köper ett vidvinkelobjektiv för att fota: arkitektur.

Det var kallt och grått ute idag så jag höll inte på och fipplade med tvåtusen inställningar utan på väg mellan Stadsbiblioteket och Mahogny (trevligt café nära Chalmers) så stannade jag bara till lite nu och då, såg till att jag verkligen höll kameran stilla och siktade på en byggnad (inte bredvid) och knäppte jag av. På vägen dit satt vidvinkeln på Canon Service Centers lånekamera, och på vägen därifrån hade jag det på mitt eget kamerahus.

stort hus i Göteborg :-) Canon EF-S 10-22mm på lånehuset. Autofokus, fokuspunkt mitt i bilden. Är jag kinkig som inte direkt känner att jippi, med det här objektivet kan jag fota bilder som duger att trycka i en bok?

Hängpil eller något sådant fotat med vidvinkel. Canon EF-S 10-22mm på mitt eget kamerahus. Autofokus, fokus i mitten av bilden. Riktigt hyfsad bild tycker jag själv (men så är ju trädet rätt mycket närmare än vad husen på de andra bilderna är). 

Terrassgatan Canon EF-S 10-22mm på mitt kamerahus. Autofokus. Bilden är beskuren men inte redigerad för övrigt. Inte direkt vykortskvalité på den här bilden. Men kanske är inte EF-S-objektiv bättre än så här?  

Vad ska jag säga? Vad tycker ni? Alla bilder är oredigerade, det är möjligt de skulle se bättre ut med lite noise reduction eller om det varit mindre kompakt molntäcke. Jag är inte så där helt begeistrad men det är väl inte totalt oskarpt i alla fall? Avståndsmätaren rör sig precis som på förra objektivet mellan 0.24 och upp till 1 meter men aldrig däröver med autofokus. Jag testade manuellt fokus och drog avståndsmätaren över 1 meter, det vill säg till oändligheten. Då blev hela bilden totalt suddig.

Avenyn Canon EF-S 10-22mm på lånehuset, manuellt fokus ställt på oändlighet. Jag hade ju trott att någon del i bilden, typ Kungsportsplatsen, skulle bli skarp här. 

Vad ska jag göra? Knalla tillbaka med det? Nöja mig? Vänder mig särskilt till er som har detta objektiv själva.

  • Joakim

    In the sharpness category, the Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM Lens is a decent performer. Keep in mind that when shooting at these focal lengths, details tend to get extremely small. Our DSLR sensors struggle to produce sharp results when details get down to the pixel or couple-of-pixel size. Resulting images do sharpen nicely.
     
    The Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM Lens is reasonably sharp wide open over the entire focal length range – and more impressively, reasonably sharp right to the corner of the frame. Sharpness improves only slightly when stopped down, but vignetting quickly improves at narrower apertures.

  • Joakim

    Detta var saxat från ef-lensreview. Det de säger, och detta handlar om är nog mycket att detaljer blir så små och skärpedjupet stort eftersom du inte har någon vidare stor bländare att ta till, den kombinationen gör det svårt att hitta den där krispskärpan som du får med ditt makro eller med ett långt tele med stor öppning. Vidvinkelns styrka är just vid vinkel. Utmaningen blir att hitta det rätta ljuset och exponera riktigt rätt för att lyfta fram de detaljer som är skarpast, det blir en upplevelse av skärpa mer än en mätbar sådan. Men objektivet ska vara helt ok, läs hela recensionen så ser du. Jag har någon gång fotat med ett sådant och var nöjd. Men jag har fotat mycket vidbinder och mycket fisheye

  • Joakim

    Tokina 12-24 4.0 AT-X Pro är ett riktigt bra kortare vv-zoom annars som kan vara ett alt om du funderar på byte. Dokumenterat skarpt och fint objektiv som jag vet funkar bra under långa turer i vildmarken norr om Polcirkeln… I övrigt, blända ner ditt objektiv till 5,6 om du vill krama ur den sista skärpedroppen ur en bild, det presterar sammantaget bäst då!

  • rikard

    Det är inte säkert att oändlighetsläget faktiskt är exakt på oändligheten, det kan vara lite bortom oändligheten och då blir ingen del av bilden skarp när man fokuserar manuellt.

    I övrigt är det lite svårt att bedöma bilderna om man inte vet vilken bländare/tid du haft. Trädbilden är förmodligen mer nedbländad än de andra och då blir den skarpare. Den här årstiden är rörelseoskärpa ett klart problem även om man fotar mitt på dan, så arkitekturfotografier måste nästan alltid tas med stativ och självutlösre så man kan blända ner ordentligt.

  • http://www.tomatsallad.nu chefstomaten

    Tackar för feedback! Jag läste Fotosidans recensioner och i princip var några mycket entusiastiska och några entusiastiska först efter att deras objektiv varit inne hos objektivdoktorn en sväng (och så fanns det någon vars affär vägrade ta emot det defekta objektivet). Det jag jämför mina bilder med 10-22:an med, är bilder som två fotokompisar tagit med samma objektiv. Och de är dunderskarpa, man kan räkna tegelstenarna på tegelbyggnader. Deras beskrivning av objektivet är att det är kanonlätt att använda, inga tricks behövs. De har hus med samma sensorstorlek som jag (ett 50D och ett 7D, vet inte riktigt vilket som använts till bilderna jag såg). Tyvärr bor vi lite för långt ifrån varandra för att jag ska kunna låna det och jämföra.

    Jag får hoppas det blir lite ljusare idag så får jag ut och göra nytt försök. Men lätt att få bra bilder med, det är inte det här exemplaret. Det verkar funka ungefär lika dant som det förra exemplaret och det lyckades inte Canon laga utan bytte till det här.

  • http://www.tomatsallad.nu chefstomaten

    Tack Rikard för förslaget. Det skumma är att jag har vänner med det objektivet som får riktig super-skärpa i sina bilder utan stativ. ”Riktigt lättfotat objektiv”.

  • http://www.tomatsallad.nu chefstomaten

    Tack för tipset. Just nu handlar det dock bara om detta ex av Canon 10-22mm är defekt eller ej.