Läsarmöte i toalettkön på Nice flygplats

Någon direkt kändis är jag inte men det finns platser där sannolikheten att träffa på läsare är hyfsat hög. Ett sådant ställe är toalettkön till damernas på Nice flygplats precis när ett fullastat plan från Sverige har landat.

Ett sådant möte skedde igår. Jag var verkligen desperat för boardingen på Arlanda skedde lite tidigare än jag räknat med, precis när jag insåg att jag borde leta upp de där toaletterna (de har flyttat toaletterna på terminal fem). Så jag hade suttit och knipit i några timmar. Men jag blev ändå glad när en dam två köplaceringar bakom mig frågade om det var jag som skrivit en jättebra reseguide.

Jag svarade snabbt jakande innan jag hoppade in i ett ledigt bås. Över handtvätt fortsatte samtalet. Jag fick reda på att läsaren normalt inte gillar reseguider men min gillade hon så mycket att hon just nu lånat ut den till någon som skulle på sitt första besök i Nice. Det som övertygade henne om min förträfflighet var det jag skrivit om Matissemuseet.

Min övertygelse är att en bra guidebok både berättar om vad man bör prioritera, och vad man faktiskt kan hoppa över i en stad då det är överreklamerat. Skriver man lika entusiastiskt om allt blir det en reklambroschyr. Sådana finns det gott om och enda anledningen till att betala för en guide är att få något mer. Det här är en uppfattning som inte delas av alla och som jag fått strida en del för. Därför är det extra roligt när läsarna bekräftar att jag har rätt, det är ju för er läsare jag skriver.

Det är i slutändan läsarna som kan avgöra om mina böcker blir lästa eller ej. Jag fick också frågan om hur det går med Strövtåg runt Antibes. Så fort Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm är klar så…

Äntligen i Antibes

Det är underbart att vara ner i Antibes igen. Det är faktiskt ett år sedan senast. Förra året åkte jag härifrån för att delta i Medicinteknikdagarna, i år kommer jag ner direkt efter Medicinteknikdagarna.

Syftet med denna resa är mest semester. Givetvis har jag manus att skriva på och jag har även något telefonmöte jag ska delta i, men en stor del av tiden ska ägnas åt det jag gjorde igår: sitta på balkongen och läsa böcker. Återhämta mig. Kanske blir det också några blogginlägg från Antibes. På bilden ovan har vi Fort Carré som vaktar hamnen.

På La Strada prioriterar de stammisar

Eftersom jag tog första morgonflyget igår kom jag ner i god tid före lunch. Den åt vi på La Strada som är ett favoritställe. På bilden plat du jour som denna gång var sådana där röda fiskar, rouget.

Det var intressant att studera hur de sorterar folk. Vi var ganska tidiga och fick sista bordet som ej var reserverat. Under tiden vi satt där så kom och gick folk på de andra borden. Åtminstone fyra-fem sällskap fick nekande svar när de frågade om de kunde få äta lunch. Men när stammisar klev in genom dörren var det inga problem att fixa plats.

Nu ska jag ut och testa vad min fot säger om att gå i franska skogar. Återkommer med rapport!