Ta tåget till kustvandringar på franska Rivieran
Jag har länge tyckt att tåg är ett praktiskt sätt att ta sig runt på franska Rivieran, men att intresset för att ta tåget till franska Rivieran var sååå stort hade jag aldrig kunnat ana. Men jag fick verkligen lära mig detta med hjälp av Marias utmärkta gästartikel På räls till Rivieran – 5 tips för dig som vill skippa flyget. Den slog läsarrekord och har gett Tomatsallad ett antal nya prenumeranter. Varmt välkomna både nya och gamla läsare!
Ett sådant läsarrekord ger viss prestationsångest. Vad sjutton ska jag skriva som kan matcha den succén? Hade allt gått som på räls hade ni fått läsa en beskrivning av årets Öppet spår med stenhårda spår och klisterföre, vilket hade varit något helt annat än förra årets skildring av rekordkärva spår. Men ett virus kom emellan. Jag trodde att jag skulle friskna till såpass att jag skulle kunna bjuda på en bildkavalkad från Röros marknad, med fler bilder av forböndernas hästar. Även den planen grusades. Nu har jag istället grävt i fotoarkivet och tänkte fortsätta på temat tåg och franska Rivieran. Det är inget nytt ämne, jag har skrivit om åtskilliga tågresor. Mest de som strulat.
Den här gången blir det något av en mix av gammalt och nytt. Jag börjar med att plocka en inledning från en av mina böcker. Det är en bra utgångspunkt tänker jag.
Om tåg ur reseguiden Mitt Provence
Tåg är ett bekvämt sätt att ta sig runt mellan många orter. Det finns lokala tåg, regionala tåg, utflyktståg och snabbtåg.
Snabbtåget TGV, Train à Grande Vitesse kör på särskilt byggda höghastighetsspår. Mellan Marseille och Nice finns ännu inga ligne à grande vitesse så där kör de i vanlig fart på vanliga spår. Å andra sidan stannar tågen på de vanliga tågstationerna medan TGV har särskilda stationer en bit utanför själva stan i Aix och Avignon.
Oavsett om tåget kan köra i full hastighet eller ej kan det vara värt att välja TGV för att de har en viss standard. Regionaltågen TER körs ofta med nyare och fräschare vagnar, men det finns nitlotter i form av äldre tåg utan luftkonditionering. Ofta är prisskillnaden mellan andra och första klass så liten att det är värt betala lite extra för komforten.
Biljett kan köpas i förväg via app eller webbsajt. Är du på plats på en tågstation finns det automater och manuella kassor. De blå automaterna för lokaltåg är enkla att använda även om de bara är på franska, de gula har pekskärmar och är ännu lättare, men accepterar inte alltid svenska kreditkort. Stämpla biljetten innan du går på tåget. Stoppa in biljetten i stämpelautomaten på vänsterkanten.
Tyvärr är strejker, spårarbeten och andra förseningar vanligt förekommande så tålamod och flexibilitet är lämpligt.
Särskilda tåg från Nice (ur Mitt Nice)
Tätast trafik har lokaltåget mellan Grasse och italienska Ventimiglia. Det går normalt en till två gånger i timmen och gör täta uppehåll längs kusten. Det stannar bland annat på tre stationer i Nice.
Train des Pignes, kottetåget, är ett smalspårigt utflyktståg med par avgångar om dagen. Det avgår inte från huvudstationen utan från en mindre som ligger norr om den.
Ett annat tåg upp i bergen, som dock har normal spårbredd och normalt avgår från den vanliga stationen, är det nordöstliga Train de Merveilles som via bland annat Sospel går till Tende vid fransk-italienska gränsen. I Tende finns ett museum med kopior av de stenristningar från bronsåldern som hittats uppe i bergsområdet. Ibland hindrar skred tågtrafiken.
I mina reseguider Mitt Nice och Mitt Provence skriver jag såklart om andra sätt att ta sig fram också, att åka bil, buss, flyg och att cykla har sina fördelar. Fördelarna med tåg är bland annat att du slipper hyra bil, du slipper trassla med parkering och behöver inte återvända till samma plats som du utgick ifrån. Det sistnämnda är verkligen en fördel om du gillar att vandra. Det finns åtskilliga stigar längs kusten som är perfekta att nå via tåg. Dessutom kan du dricka vin till lunchen utan att behöver fundera på promillehalt.
Vandring är ett folknöje i Frankrike
Att vandra är ett särskilt bra sätt att upptäcka den speciella naturen på franska Rivieran och Provence. Jag har skrivit om ett antal vandringar genom åren här på Tomatsallad och har placerat några i ännu inte publicerade manus (uppdatering, boken Ett år runt Antibes är nu ute). En introduktion finns här. De flesta publicerade vandringar hittas via etiketten vandring.
Eller läs Anna-Clara af Ekenstams utmärkt sammanfattning av ett antal trevliga kustvandringar på hennes blogg Strövtåg i vida världen. Här hittar ni hennes text Njutvandra längs Medelhavet. När jag ändå håller på och tipsar om mer läsning vill jag berätta om den norska Togbloggen. Där finns många fina restips runt om i världen.
Köp biljett på tågstation eller på sncf.com
Det finns gott om tåg på franska Rivieran. Ska man åka med lokaltåget går man bara till stationen och köper en biljett i någon av automaterna. Vill man åka med något av de andra tågen kan man med fördel kolla biljettpriser på sncf.com och boka där. Sommaren 2016 när jag pendlade västerut för att göra research till Mitt Provence så valde jag varje gång alternativet e-biljett och fick varje gång olika typer av biljetter.
På tågstationerna finns också manuella kassor där du kan få mycket hjälp. Maria Unde Westerberg har till exempel bloggat om en extra hjälpsam dam i Nice tågstation. Hon blev väldigt bekymrad över att Maria och hennes man tänkte äta lunch på bara två timmar i Lyon. Alls vet ju att en fransk lunch kräver betydligt mer tid.
Särskilt fin tågresa sträckan Nice-Ventimiglia
Lokaltåget österut från Nice är en av de vackraste tågresor jag vet. Rälsen är byggd på den smala remsan mellan havet och bergen. Utanför fönstret avlöser små privata vikar, pampiga byggnader och tunnlar varandra. Tåget gör täta stopp på många kända orter. Flera av dem ligger så pass tätt att det går att kliva av och vandra längs kusten till nästa eller nästnästa station.
Första stopp efter Nice är den söta pastellbyn Villefranche-sur-mer. Den känner man igen på den stora naturliga hamnen. Den har varit rysk flottbas för övrigt men numera är det mer kryssningsfartyg som lägger till här. Du kan vandra från Villefranche sur-mer tillbaka till Nice.
Nästa tågstation är Beaulieu sur mer. Därifrån kan du gå runt udden Cap Ferrat. I Èze vandrar du istället uppåt, till byn som ligger med vidunderlig utsikt. Nästa stop är Monaco. Därifrån kan du gå hela vägen till Menton längs Cap Martin. En vandring jag gjort men inte verkar ha bloggat om.
Jag tröttnar aldrig på den här tågresan. Från Menton finns det också många vandringar upp i bergen. Eller så åker man hela vägen till italienska Ventimiglia. Dricker italienskt kaffe, handlar honung eller går på fredagsmarknad.
Tåg genom Esterelbergen också vackert
Jag har rest en hel del västerut med tåg också och utsiktsmässigt är sträckan genom de röda Esterelbergen svårslagen. Jag har tittat ut en vandring mellan två tågstationer som jag ännu inte gjort. Väster om St Raphël ligger tågstationerna inte lika behändigt som det gör på Rivieran. Tågstationen i Bandol är den som ligger närmast själva orten. Nu har läsaren Kerstin Hallert tipsat mig om att man kan beställa tågtaxi till förmånligt pris från många stationer. Det låter bra.
Coolaste tågstationen är TGV-stationen i Avignon. Det finns två tågstationer, dels en centralt belägen i stan och dels den här nybyggda för snabbtågen en bit utanför stan.
Det var lite gott och blandat om tågresor på franska Rivieran. Har ni några önskemål om vad ni vill läsa om nästa vecka?
Fler blogginlägg om tåg till franska rivieran hittar du under etiketten Rivieran inom räckhåll – som också är titeln på en bok!
Edit: uppdaterat länkar.
- Hälsingegården Gästgivars i Vallsta – världsarv som nu är öppet - söndag 22 september 2024
- Vi gillade de spralliga järvarna mest på Nordens Ark - fredag 20 september 2024
- Klippor med ovanlig gnejs en höjdare på kuststigen på Hönö - fredag 6 september 2024
Last updated on juni 16th, 2024 at 11:23 f m
Stor ros för så fina foton att man känner sommarhettan .- de underbara njutningsvandringarna kräver medvetenhet om den utmaningen. Det finns ett stort b-moll för tågsträckan utefter Rivieran nämligen de många stationerna som inte moderniserats med hiss och rulltrappa utan kräver mödosamt släpande upp och ner för trappor onekligen en chockartad kontrast till komforten på de fina tågen. Har ens den stora järnvägsknuten Nice moderniserat alla perrongerna – numera har äntligen stationen i Cannes rustats upp vilket satt mycket långt inne trots stadens många pensionärer för att inte tala om alla kongresser mässor och festivaler med tiotusentals deltagare och besökare.. Men hur ser det fortfarande ut i Menton Roquebrune Villefranche för att inte tala om Ventimiglia – fram för besked om varenda tågstopp på sträckan från Saint Raphael – Valescure fram till minst Ventimiglia men helst till Genua helst även inkluderande upplysning om tillgång till toaletter. Heja Kristina!!!!
Hej Kerstin,
Tackar så mycket för beröm. I Nice var det rulltrappor överallt när jag var där i höstas så modernisering pågår. Fast långsamt. Jättekul att du efterfrågar information om toaletter. Den första versionen av Mitt Nice som jag skickade till förlaget var nedlusad med information om toaletter. Men förlaget tyckte inte detta var lika intressant som jag, så jag fick stryka. Mina kommande böcker kommer jag ge ut i egen regi och då väljer jag själv vilken information jag tar med.
Hej igen Kristina du fattar verkligen vad resande handlar om till skillnad fran ditt tokiga forlag!!!!: Ser fram emot dina insikter i denna otroligt viktiga genre. I Paris finns nu – enbart en français- den viktiga appen Où pisser à Paris vars alla uppslag testats av Cécile Briand – finns dessutom for Lyon- plus liten pocketbok: Alla som reser vet betydelsen av besked om toaletterna ar gratis eller ej prydliga eller ej inklusive med handfat tval och tork helst handduk OCH om toaletten ar ”riktig toalett” dvs inte hal i golvet som ar vanligt i Italien hur prydligt och fint det kan vara i alla fall! : Naturalia non sunt turpia !
Jag tycker info om var det finns toaletter i en reseguide är jätteviktigt.
I synnerhet som tågens toaletter inte är så fräscha.
Är det bara vi kvinnor som tänker så.?
Gläds år rulltrapporna på tågstationen Nice. Åkte tåg förra veckan till citronfestvalen i Menton, men där fick man gå i trappor , ingen hiss såg jag heller.
En sak har jag undrat över. Kan bara stiga av tåget efter vägen och sen fortsätta efter någon timme. Vad gäller, någon som vet? lotta H.
ta inga risker med biljetten ta mycket noga reda pa om du kan avbryta resan innan du skrider till verket och dom talar engelska pa stationerna numera ibland ocksa konduktoren ombord . MYCKET OTREVLIGT med ogiltig biljett jag drabbades en gang for langesen.
Jag säger ungefär som Kerstin, jag tror inte att du kan kliva av och hoppa på igen eftersom din biljett stämplats för ett visst tåg. Om jag inte har helt fel så kostar lokaltåget efter sträcka. Så om du köper en biljett Nice-Menton så blir det samma pris om du köper en Nice-Èze och en Èze-Menton. Jag borde kanske kolla.
I synnerhet på tågsträckan Nice- Tende får man lust att stiga av på vägen och se sig omkring lite. Har åkt den sträckan två gånger . Första gången var den som gick från Nice på morgonen och hade guide med upp till Tende. Fantastisk fin resa. Slår ”Kottetåget” i vackerhet.
Borde jag kliva av tex i Sospel på vägen? Nu är turtätheten så stor så det gäller väl att vara påläst med tidtabellen.
Slutstationen Tende gillar jag.
Skriv gärna lite om stationerna på vägen.
Någon konduktör har jag inte sett skymten av på sträckan Nice- Ventimiglia på länge..
Och biljett brukar jag köpa i automat , så jag har inte fått tillfälle kolla vad som gäller för ”resepauser” på en tågsträcka..
En hälsning till Chefstomaten också som jag träffade just på en toalett i Nice.
Hej Lotta,
Vad roligt att höra ifrån dig här också! Det var verkligen roligt att träffa dig där i toalettkön (alltså toaletter är ett stående tema i den här kommentarstråden, jag blir så glad över att jag inte är ensam om att tycka att detta är intressant).
Jag har ännu inte åkt tåget till Tende, bara åkt bil dit men jag ska verkligen göra det nästa gång jag är nere.
Hälsar Kristina/Chefstomaten
Ja till tydlighet om toaletter, ja till fina rulltrappor och för övrigt, ryggsäck eller rullväska med pålitliga hjul. Tror de mindre stationerna väntar på statliga bidrag för höghastighetsjärnvägen, som fortfarande är under diskussion.
Biljettkontrollerna på tågen har ökat betydligt senaste året, från att de aldrig kollade annat än efter migranter. Biljetten för lokaltågen TER gäller ofta en viss avgång men funkar den dagen har jag för mig. Om någon redan klippt när du gör uppehåll kan du ju möjligen hävda att du som turist gick av på fel station?
Underbart! Jag får dock sån förfärlig Rivieran-abstinens! Har förfärligt mycket at ta igen när jag väl kommer iväg nästa gång.
Längtan efter Nice ökar kanske med webkamerans men livesändningarna är så fina kolla http://www..nicetourisme.com vars kamera monterats på taket hos hotel Perouse
kolla även Vieux port i Cannes via earthtv.com med långsamt roterande kamera på festivalpalatsets tak just nu helt molnfritt och dryga 17 grader
Mais oui, nu vill vi ner bums! Jag ska inte klaga, åker redan nästa helg och det är faktiskt sol även i Stockholm idag. Men lite varmare på La prom´ och det där havet… tack för webbkameratipsen Kerstin.
Och för alla fina bilder Kristina, älskar särskilt den från Gare de Nice.
Jag lovar att skriva om något annat nästa vecka Maria :-).
Mkt trevlig information och lärorik
Bra info
Ser fram emot mer
Tack ska du ha! Mer info och fler böcker kommer. Det kanske kommer något annat emellan. Jag brukar variera mig lite bland ämnena. Välkommen att titta in igen! Hälsar Kristina/Chefstomaten
Apropå Tende rekommenderas varmt att fortsätta med tåget från Nice – resp Ventimiglia – med slutstation Cuneo på italienska sidan. Välkomna in i ett okänt paradis. Frän stationen promenerar man lätt en tråkig gata fram till stadens praktfulla stora torg Piazza Galimberto i Centro Storico. Under arkaderna trängselfria – bara en sån sak – ljuvliga butiker och magnifika cafeer- ni tror inte era ögon. Som pasticceria Arione – en dröm av elegans där 1923 den njutning uppfanns som nu är stadens berömda export CUNEESI AL RHUM överdådigt inslagna chokladbitar av mörk choklad fyllda med rom – köp med rejält av de garanterat färska och ändå hållbara härligheterna medan man inte kan vara säker på åldern i de mörkröda cellofanpåsarna med cuneesi som säljs i Ventimiglia eller på franska sidan. Sortiment på fyllningarna är stort en del har maräng i den mörka chokladen. Samtliga cafeer har vackra salonger och samtliga har OERHÖRT FINA TOALETTER dvs passa på inför återresan.
Underbart norditalienskt kök på restaurang 4 Ciance på Via Dronero helt nära torget.
Tack Kerstin Hallert. Nu har du skrivit så inspirerande om Cuneo att det måste jag testa nästa gång. Otroligt bra resetips som dyker upp här. mera tack. Såna där små detaljer som gör resa lite extra.
Wow, stort tack! Dit måste jag verkligen åka!
Vilken underbar utflykt. Eller trevligt sista stopp på den långsammare vägen ner från Sverige:) Ska provåka så snart som bara går!