Ta tåget till kustvandringar på franska Rivieran

Jag har länge tyckt att tåg är ett praktiskt sätt att ta sig runt franska Rivieran, men att intresset för att ta tåget till franska Rivieran var sååå stort hade jag aldrig kunnat ana. Men jag fick verkligen lära mig detta med hjälp av Marias utmärkta gästartikel På räls till Rivieran – 5 tips för dig som vill skippa flyget. Den slog läsarrekord och har gett Tomatsallad ett antal nya prenumeranter. Varmt välkomna både nya och gamla läsare!

Antibes tågstation halv sex en sommarmorgon.

Ett sådant läsarrekord ger viss prestationsångest. Vad sjutton ska jag skriva som kan matcha den succén? Hade allt gått som på räls hade ni fått läsa en beskrivning av årets Öppet spår med stenhårda spår och klisterföre, vilket hade varit något helt annat än förra årets skildring av rekordkärva spår. Men ett virus kom emellan. Jag trodde att jag skulle friskna till såpass att jag skulle kunna bjuda på en bildkavalkad från Röros marknad, med fler bilder av forböndernas hästar. Även den planen grusades. Nu har jag istället grävt i fotoarkivet och tänkte fortsätta på temat tåg och franska Rivieran. Det är inget nytt ämne, jag har skrivit om åtskilliga tågresor. Mest de som strulat.

Nice huvudstation.

Den här gången blir det något av en mix av gammalt och nytt. Jag börjar med att plocka en inledning från en av mina böcker. Det är en bra utgångspunkt tänker jag.

Om tåg ur reseguiden Mitt Provence

Tåg är ett bekvämt sätt att ta sig runt mellan många orter. Det finns lokala tåg, regionala tåg, utflyktståg och snabbtåg.

Snabbtåget TGV, Train à Grande Vitesse kör på särskilt byggda höghastighetsspår. Mellan Marseille och Nice finns ännu inga ligne à grande vitesse så där kör de i vanlig fart på vanliga spår. Å andra sidan stannar tågen på de vanliga tågstationerna medan TGV har särskilda stationer en bit utanför själva stan i Aix och Avignon.

Oavsett om tåget kan köra i full hastighet eller ej kan det vara värt att välja TGV för att de har en viss standard. Regionaltågen TER körs ofta med nyare och fräschare vagnar, men det finns nitlotter i form av äldre tåg utan luftkonditionering. Ofta är prisskillnaden mellan andra och första klass så liten att det är värt betala lite extra för komforten.

Biljett kan köpas i förväg via app eller webbsajt. Är du på plats på en tågstation finns det automater och manuella kassor. De blå automaterna för lokaltåg är enkla att använda även om de bara är på franska, de gula har pekskärmar och är ännu lättare, men accepterar inte alltid svenska kreditkort. Stämpla biljetten innan du går på tåget. Stoppa in biljetten i stämpelautomaten på vänsterkanten.

Tyvärr är strejker, spårarbeten och andra förseningar vanligt förekommande så tålamod och flexibilitet är lämpligt.

Den gula biljettautomaten.

Särskilda tåg från Nice (ur Mitt Nice)

Tätast trafik har lokaltåget mellan Grasse och italienska Ventimiglia. Det går normalt en till två gånger i timmen och gör täta uppehåll längs kusten. Det stannar bland annat på tre stationer i Nice.

Train des Pignes, kottetåget, är ett smalspårigt utflyktståg med par avgångar om dagen. Det avgår inte från huvudstationen utan från en mindre som ligger norr om den.

Ett annat tåg upp i bergen, som dock har normal spårbredd och normalt avgår från den vanliga stationen, är det nordöstliga Train de Merveilles som via bland annat Sospel går till Tende vid fransk-italienska gränsen. I Tende finns ett museum med kopior av de stenristningar från bronsåldern som hittats uppe i bergsområdet. Ibland hindrar skred tågtrafiken.

Det smalspåriga kottetåget är ett bra alternativ om man vill se helt andra vyer och vandra i berg. På söndagar går det ånglok en sträcka.

I mina reseguider Mitt Nice och Mitt Provence skriver jag såklart om andra sätt att ta sig fram också, att åka bil, buss, flyg och att cykla har sina fördelar. Fördelarna med tåg är bland annat att du slipper hyra bil, du slipper trassla med parkering och behöver inte återvända till samma plats som du utgick ifrån. Det sistnämnda är verkligen en fördel om du gillar att vandra. Det finns åtskilliga stigar längs kusten som är perfekta att nå via tåg. Dessutom kan du dricka vin till lunchen utan att behöver fundera på promillehalt.

De flesta tågresor har gått som en dans men jag har dragit en del nitlotter. Det här är en sådan från Marseille. Försenat och ingen luftkonditionering.

Vandring är ett folknöje i Frankrike

Att vandra är ett särskilt bra sätt att upptäcka den speciella naturen på franska Rivieran och Provence. Jag har skrivit om ett antal vandringar genom åren här på Tomatsallad och har några till i ett ännu inte publicerat manus. Samtliga publicerade vandringar hittas via etiketten vandring.

Eller läs Anna-Clara af Ekenstams utmärkt sammanfattning av ett antal trevliga kustvandringar på hennes blogg Strövtåg i vida världen. Här hittar ni hennes text Njutvandra längs Medelhavet. När jag ändå håller på och tipsar om mer läsning vill jag berätta om den norska Togbloggen. Där finns många fina restips runt om i världen.

Tågstationen Menton Garavan är sista stopp före Italienska gränsen. I bergen som skymtar i bakgrunden kan man vandra länge.

Köp biljett på tågstation eller på sncf.com

Det finns gott om tåg på franska Rivieran. Ska man åka med lokaltåget går man bara till stationen och köper en biljett i någon av automaterna. Vill man åka med något av de andra tågen kan man med fördel kolla biljettpriser på sncf.com och boka där. Sommaren 2016 när jag pendlade västerut för att göra research till Mitt Provence så valde jag varje gång alternativet e-biljett och fick varje gång olika typer av biljetter.

Tågbiljetter av den modell man får (fick i varje fall 2016) när man åkte västerut.

På tågstationerna finns också manuella kassor där du kan få mycket hjälp. Maria Unde Westerberg har till exempel bloggat om en extra hjälpsam dam i Nice tågstation. Hon blev väldigt bekymrad över att Maria och hennes man tänkte äta lunch på bara två timmar i Lyon. Alls vet ju att en fransk lunch kräver betydligt mer tid.

Särskilt fin tågresa sträckan Nice-Ventimiglia

Lokaltåget österut från Nice är en av de vackraste tågresor jag vet. Rälsen är byggd på den smala remsan mellan havet och bergen. Utanför fönstret avlöser små privata vikar, pampiga byggnader och tunnlar varandra. Tåget gör täta stopp på många kända orter. Flera av dem ligger så pass tätt att det går att kliva av och vandra längs kusten till nästa eller nästnästa station.

Första stopp efter Nice är den söta pastellbyn Villefranche-sur-mer. Den känner man igen på den stora naturliga hamnen. Den har varit rysk flottbas för övrigt men numera är det mer kryssningsfartyg som lägger till här. Du kan vandra från Villefranche sur-mer tillbaka till Nice.

Nästa tågstation är Beaulieu sur mer. Därifrån kan du gå runt udden Cap Ferrat. I Èze vandrar du istället uppåt, till byn som ligger med vidunderlig utsikt. Nästa stop är Monaco. Därifrån kan du gå hela vägen till Menton längs Cap Martin. En vandring jag gjort men inte verkar ha bloggat om.

Jag tröttnar aldrig på den här tågresan. Från Menton finns det också många vandringar upp i bergen. Eller så åker man hela vägen till italienska Ventimiglia. Dricker italienskt kaffe, handlar honung eller går på fredagsmarknad.

Tåg genom Esterelbergen också vackert

Jag har rest en hel del västerut med tåg också och utsiktsmässigt är sträckan genom de röda Esterelbergen svårslagen. Jag har tittat ut en vandring mellan två tågstationer som jag ännu inte gjort. Väster om St Raphël ligger tågstationerna inte lika behändigt som det gör på Rivieran. Tågstationen i Bandol är den som ligger närmast själva orten. Nu har läsaren Kerstin Hallert tipsat mig om att man kan beställa tågtaxi till förmånligt pris från många stationer. Det låter bra.

Morgonbild när jag åkte tåg genom Esterelbergen. Sommaren 2016 pendlade jag praktiskt taget till Marseille för att göra research till boken Mitt Provence.

Coolaste tågstationen är TGV-stationen i Avignon. Det finns två tågstationer, dels en centralt belägen i stan och dels den här nybyggda för snabbtågen en bit utanför stan.

Det var lite gott och blandat om tågresor på franska Rivieran. Har ni några önskemål om vad ni vill läsa om nästa vecka?

Edit: uppdaterat länk.