En hel dag för att fota ett ynka romerskt monument

Peillon Romarna har i princip varit överallt på franska Rivieran men spåren är varken så imponerande eller välskyltade som i Provence. Detta ställer till det lite för den som skriver på en bok om franska Rivieran och gillar historia. Någon bild av något romerskt behövs ju till Strövtåg i Antibes. Jag har förvisso fotat de romerska lämningarna utanför Matisse-museet i Nice, men bara med badkameran i halvskymning i januari…

Två alternativ, Fréjus väster om Esterelbergen eller det romerska monumentet i La Turbie i närheten av Italien. Bestämde mig för att Tropée des Alpes nog var snabbast: stort monument nära motorvägen, morgonljus, klick-klick och hem igen. Mängden text som är kvar i detta inlägg samt titeln indikerar att riktigt så snabbt gick det inte. Först försov jag mig en aning och hann inte mer än fastna i bilköerna på motorvägen in till Nice innan solen var uppe. Solen poppar upp och ner väl fort längs Medelhavet för oss nordbor som är vana att ha lite tid på oss både vid gryning och skymning.

Morgonkaffe i Menton

Menton Efter en del köande tog vi oss förbi Nice och nådde avfart 57 som är skyltad La Turbie. Där stod det tvärstilla och eftersom det på kartan fanns en avfart 58 som såg ut att ligga närmare La Turbie så fortsatte vi. Bara det att 58 inte var någon avfart utan bara påfart. Vidare till nummer 59, Menton. Efter en del snurrande i smala gränder hamnade vi ovanför Menton – och hittade en p-plats. Vi studsade såklart ur bilen och ner till Menton i jakt på en toalett och en kopp morgonkaffe.

Vi var lite skraja hur vi skulle ta oss uppför alla trappor igen med tanke på träningsvärken i benen. Men det gick bättre än väntat, kanske för att de smala gränderna i gamla Menton är så söta? Väl i bilen igen hamnade vi vid Italienska gränsen innan vi lyckades vända och köra västerut igen. Vända fick vi för övrigt göra några gånger till innan vi hittade till La Turbie.

Tropée des Alpes bäst på avstånd?

Monumentet visade sig befinna sig innanför en inhägnad. €5 men då ingick en fantastiskt utsikt över Monaco. När jag skulle rusa upp i själva monumentet för att föreviga det så stoppades jag dock. Guiden skulle ha 45 minuters kaffepaus. 45 minuter var ganska drygt att slå ihjäl. Jag gick ett varv runt monumentet med vidvinkelobjektivet. Bytte till teleobjektivet och gick ett varv till. Bytte tillbaka till vidvinkelobjektivet…Visserligen hade de ett museum som visserligen är det första jag sett i Frankrike med modern utställningsteknik (och utställningstexter på annat än franska!). Men museet var trots allt bara ett rum. När guiden väl dök upp igen så var jag redo springa upp och ner och knäppa några bilder. Icke. Det var en guidad tur. Först en evighetslång ramsa på flytande franska och sedan en kort version på knagglig engelska med exakt de detaljer jag faktiskt snappade upp under den franska versionen.

La Turbie Jag kan rapportera att monumentet byggdes år 6 f Kr på order av kejsar Augustus för att fira att romarna slutgiltligen hade besegrat alla liguriska stammar som tidigare bodde i området. Det byggdes på en höjd längs en romersk väg för att synas vida omkring. Kalkstenen som användes bröts i närheten och var av god kvalitet. Så god att monumentet användes som bekväm källa av byggnadsmaterial i flera århundraden. I början av 1900-talet återuppbyggdes delar av monumentet men det är mycket mindre idag än i original.

Lite nordisk koppling: mellan två av kolonnerna sitter en kopia av ett huvud som man tror föreställer Augustus styvson (som ev var en av generalerna som var med och krossade ligurerna). Originalet finns i Köpenhamn. Det sas säkert rätt mycket mer men jag började bli väldigt hungrig och tämligen otålig och stack ner igen så fort jag hade tagit några bilder. Jättekäckt försöka fota monument stående i monumentet!

För den som också skriver bok: den bästa vyn över monumentet får man från vägen därifrån. Det upptäckte vi på väg därifrån men då var det så lagom lätt stanna bilen.

Peillon och Peille

På hemvägen lärde vi oss att lacet betyder 180-graderskurva, att både Peillon och Peille mest består av trappor samt fastnade i århundradets bilkö. Motorvägen var avstängd, kaos uppstod och när bilen efter två timmar började rulla i 40 km/h kändes det som om vi flög fram. Totalt tog hela utflykten tolv timmar, bara för att fota ett monument i morgonsol. Just den bild jag hade tänkt mig kom jag dock hem med utan. Men med 8GB bilder så ska väl någon duga till boken?

Peillon