Fler caféer på ombyggda Nice flygplats
I åratal har det varit svårt att förstå att Nice Côte d’Azur är en av Frankrikes största flygplatser sett till antalet passagerare. Terminal ett har mer liknat någon landsortsflygplats, fast med ovanligt lång kö till det enda kaffestället. Icke längre, nu är det gamla caféet gömt bakom plank och flera nya har öppnat.
Den första förändringen som en passagerare noterar är att säkerhetskontrollen har flyttat ner en våning. Efter incheckning går man rakt in i kön som fått mer utrymme. Efter att ha packat upp och ner större delen av sin packning (numera vill de ha kamera, dator och mobil separat förutom påsen med nagellacken) tar man en rulltrappa upp och hamnar rakt i smink och sprit-butiken. Snitslad bana genom den tar en till passkontrollen. Den ser inslängd ut vilket den antagligen också är. Har inget minne av att jag någonsin visat pass tidigare men denna resa fick jag använda det två eller tre gånger.
Flera nya caféer på flygplatsen
I mars 2016 fanns det tre caféer i huvudhallen samt en restaurang en våning upp. Restaurangen ska vara bra har jag hört.
Av caféerna har jag provat Pan Garni som är minst och dyrast. Kaffet var precis så gott som inredningen lovade. Espressoindex två euro vilket är fullt rimligt. En bit pissaladière tar de fem euro för och en croissant €1,80, vilket är dubbelt så mycket som inne i stan. En flaska Perrier tre euro.
Jag gick en sväng och kikade också på Chez Pipo, espressoindex 1,80 för lavazza-kaffe (inte min favorit). De tog €3,50 för en bit pissaladière.
Pret a manger är störst och har ett stort utbud av färdiga sallader och mackor att ta med ombord på flyget. Espressoindex €1,85, croissant €1,20.
Norwegian har sjangserat
Det större utbudet av matställen på Nice flygplats inbjuder till att fika innan man sätter sig på flyget, något som är särskilt klokt att göra om man reser med Norwegian. Det bolaget har verkligen sjangserat på sistone. När jag flög hem fanns det knappt en matbit ombord. Valet stod mellan nudlar och chips (jag valde det senare). Det var ändå bättre än på vägen ner på det inte ens var ett Norwegian som dök upp utan bolaget hade under två veckor hyrt in ett baltiskt charterbolag för att ersätta flygningarna.
Chaterplanet var toktrångt och långsamt i jämförelse med det förväntade flyget. Dessutom blev det lätt kaos vid påstigningen när de passagerare som betalt för att få sittplatser med extra benutrymme plötsligt hamnade i någon annan rad.
Samtidigt som detta skedde körde Norwegian kampanjer i sociala medier med reklam för hur stort benutrymmet är på deras nya flygplan. Jag skrev till Norwegian via Facebook och Twitter och frågade tajmingen på deras kampanj samtidigt som existerande kunder får åka sardinburk. De svarade inte så nu kommer SAS att få förnyat förtroende om mitt förstaval för flygresor.
- Ett lyft för Anderssjöåfallet: hållbara trappor byggda av sherpas - söndag 3 november 2024
- Hälsingegården Gästgivars i Vallsta – världsarv som nu är öppet - söndag 22 september 2024
- Vi gillade de spralliga järvarna mest på Nordens Ark - fredag 20 september 2024
Last updated on september 14th, 2017 at 04:46 e m