Semesterporträtt del II – av med solbrillorna!

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om att ta bättre semesterbilder genom att 1) gå nära motivet 2) bestämma var fokus i bilden ska ligga själv och inte överlåta det åt kameran och 3) ta bilder på människor som upplever semestern, inte står uppställda för att bli fotograferade.

Igår eftermiddag var vi ute och övade på de två första punkterna och eftersom jag upptäckte några nya grejer längs vägen delar jag med mig av dem också. Kan lägga till att i detta fall handlar det om typiska uppställda bilder där motivet (jag) är väl medveten om att jag blir fotograferad (jag har langat över kameran med instruktionen att sikta på näsan). Att modellen står någorlunda still underlättar för fotografen för det blir en sak mindre att hålla ordning på. Dessutom är mitt makroobjektiv som bilderna är tagna med ganska långsamt.

1) av med solbrillorna

Ögonen kanske inte är själens spegel men de är i vart fall en viktig del av en person. Göms ögonen bakom solbrillor så kan det vara vem som helst bakom.

2) in i skuggan

Visst vill man visa att solen skiner på semestern. Men det finns flera skäl till att när det är dags för semesterporträtten flytta in modellen i skuggan.

a) den stackars modellen behöver inte kisa i det starka ljuset

b) om modellen har hatt så undviker man att halva ansiktet ligger i svart skugga och resten är solbelyst

c) man riskerar inte att en lyktstolpe vandrar förbi och skuggar halva ansiktet

d) det dröjer aningen längre innan modellens smink rinner bort.

chefstomaten