Bryssels klassiska monument inramade av välkomnade vårgrönska

Det första som slog mig när tåget rullade in mot Bryssel central var att det var så grönt. Vårgrönskan var påtaglig för mig som kom mer eller mindre direkt från vårvinter i Härjedalsfjällen. Syrener, hästkastanj, blåregn och tulpaner blommade och många träd skiftade i ljuvligt ljusgrönt.

Att fånga det skira gröna på bild blev därför något av ett projekt under mina transporter i Bryssel. För egentligen var jag där på projektmöte, samma projekt som föranledde min senaste resa till Bryssel. Men har man kameran på axeln hela tiden och väljer att gå istället för att åka tunnelbana så hinner man ta många foton på tre dygn även när dagarna är fulla med möten.

Parc de Bruxelles bredvid slottet

Förra gången jag var i Bryssel landade jag vid slottet när det var vaktavlösning med rätt mycket trumpetande. Just då ringde VD för att berätta för mig vilka jag skulle träffa (det var min andra arbetsdag). Nu är jag rutinerad och valde jag att gå genom parken bredvid för att spana på vårgrönskan. Och så pratade jag i telefon med en kollega istället.

Parc de Bruxelles passerade jag igenom flera gånger med och utan resväska.
Slottet skymtar bakom gindarna och grönskan i Parc de Bruxelles.

Vårgrönska men inget vidare vårväder

Bryssel under andra halvan av april kan vara ganska varmt. Därför hastade jag iväg ut och köpte en vårklänning innan jag åkte ner. Den stannade i resväskan för våren hade tagit paus.

Det var solglimtar här och där men det kom också rejäla regnskurar och var rätt kallt. De här bilderna är från trettonde våningen på Belliard 40 där bland annat CEFIC och ECEG ha kontor.

En fördel med regnskurar är att man kan få snygga reflexer i de blöta stenarna senare. Den här porten ligger precis när man går från centralen ner mot de gamla kvarteren.

Traditionell belgisk restaurang Aux Armes de Bruxelles

Luncherna på den här typen av möten är inget att skriva hem om. Det var de klassiska faten med smörgåsar, även om de faktiskt var bättre än vanligt. Mitt problem är mest att de serveras några timmar efter ordinarie lunchtid för min del. Mackorna blir därför bara något man glupar i sig medan man försöker spana in vilka personer som man ska passa på och prata med.

Mingeltemat fortsatte under eftermiddagsölen och middagarna, men med bättre mat. Första kvällen var vi ett gäng inne i stan. Att hitta en öppen restaurang en måndagskväll var inte helt lätt men till slut fick vi ett bord för fyra där vi trängde ihop oss fem. Finns det hjärterum och så vidare.

Vi hamnade på Aux Armes de Bruxelles. Jag gillar hur Guide Michelin uttrycker det.

This institution in the heart of historic Brussels takes you on a trip back to yesteryear with its delightful traditional brasserie décor full of character and table service in period costume. The varied menu is rich in traditional Belgian favourites: tomatoes and shrimps, vol-au-vent, stoemp, mussels and chips – scrumptious!

Guide Michelin
Crêpes «Comédie française» flamberas i serveringsrummet med Mandarine och vaniljglass.

Parc du Cinquantenaire nära Europakvarteren

Sista dagen avrundades lite i förväg vilket gjorde att jag fick tid att ta ett varv i en annan park.

Spansk klockhyacint.
Cinquantenaire-monumentet från Leopolderan (inte Belgiens stoltaste stund).
Musée Royal d’Art & d’Histoire

Kontraster mellan nytt och gammalt

En sak som fascinerar mig med Bryssel är kontrasterna mellan alla nya byggnader med skinande glasfasader och de gamla. Denna mix finns i de flesta storstäder men i Bryssel ligger de verkligen sida vid sidan. Är man i de Europeiska kvarteren och går runt hörnet hamnar man i en helt annan värld.

Det här huset med sitt stora blåregn har jag fotat någon minut från en plats jag gick till för att fota EU-flaggor.

Runt Place de Brouckère

Vid Place de Brouckère sparar man fasaderna av äldre hus men allting bakom är borta.

Där kom en hagelskur som gjorde att jag kastade mig in på ett art center och drack resans bästa öl innan jag promenerade förbi denna vy.

Fontaine Anspach

Grand-Place obligatoriskt

Ingen Brussel-foto-kollektion är komplett utan Grand-Place. Jag gillar verkligen Grand-Place. Jag tog en sväng förbi varje dag faktiskt. Eller snarare varje kväll.

Grand-Place i Bryssel är som allra vackrast under blå timmen precis intill solens nedgång (eller uppgång).

Att jag bodde i närheten istället för en spårvagnsresa bort gjorde det lättare. Denna gång hamnade jag på Radisson Collection. Det berodde mest på att alla andra hotell var fullbokade. Det var lite för många konferensgäster på Radisson vilket gjorde att det var kaotiskt vid frukosten. Men sängen var bra och jag sov mycket bättre än förra gången då jag bodde på ett billigare hotell med hög ljudnivå.