Byggstart för Göteborgshjulet
Igår var det byggstart för Göteborgshjulet, i folkmun även kallat Göran Johansson-hjulet. Det ska vara klart 22 maj och en tur kosta runt 85 kr. GP, västnytt och facebook är fulla av synpunkter att det är onödigt, dumt, fult och dyrt. Ja, ett pariserhjul är inte det allra mest nödvändiga i en stad, håller med. Men samtidigt, är det någon som har tagit en sväng förbi stället det ska stå på de senaste åren? Sedan trafiken försvann ner i tunneln är det så kallade kanaltorget vid Operan stendött. Ett transportområde som känns övergivet. Varje gång jag går där tittar jag mig omkring och förväntar mig att bli överkörd när som helst. Och området är centralt, mitt mellan Femman, Operan och Lilla bommen. Lilla bommen är för övrigt, förutom en hållplats för Älsvsnabben, den enda gästhamnen i Göteborg (som jag kan komma på just nu iaf). Något måste ju göras med platsen. Frågar du mig så bör alltid tomma, centralt belägna platser fyllas med trevliga caféer. Eller något annat näringsställe där svenska mikrobryggerier har en central plats. Men kanske behövs något dragplåster som kan få dit folk? Och, tja, varför inte ett pariserhjul? London Eye har blivit rätt poppis.
Senaste inläggen av chefstomaten (se alla)
- Hälsingegården Gästgivars i Vallsta – världsarv som nu är öppet - söndag 22 september 2024
- Vi gillade de spralliga järvarna mest på Nordens Ark - fredag 20 september 2024
- Klippor med ovanlig gnejs en höjdare på kuststigen på Hönö - fredag 6 september 2024
Last updated on maj 15th, 2010 at 05:24 e m
Hej på dig, Chefstomaten!
Ja, blogget är riktig snygg idag.
På ”utrikiska” heter pariserhjul ferris wheel.
Undra om hjulet som kommer till Göteborg är dimensionerad ifall folk få idén att gunga eller hoppar alla samtidigt!
:-) Ja låt oss hoppas att de som beställt hjulet har tagit i beaktande:
– att det ska användas (gamla ullevi)
– att besökarna kanske vill ha mer än ny teknik (:and there was light)
– att det finns något som heter kunder (västtrafik)
Hej där Tomaten.
Du skriver/tycker(?): ”Sedan trafiken försvann ner i tunneln är det så kallade kanaltorget vid Operan stendött. Ett transportområde som känns övergivet.”
Och VARFÖR måste varje kvadratmeter i denna urgamla Gbg-del härbärgera oväsen/vimmel/”action” hela tiden, blir min omedelbara reflektion!?
Varför kunde man inte istället lagt ut (o-)ljudabsorberande gräsmattor med ett antal lummiga lövträd och placerat ut olika former av sittplatser för alla oss lite ”mognare” medborgare som favoriserar lugn och ro emellan inköpen?
Det skulle dessutom ha kostat bara en bråkdel av det förfulande ”högfärdshjulet.
Den som vill se detta område uppifrån har redan Läppstiftet — och de som vill åka snurriga saker har hela Liseberg att fross på….
@Sigge
Tack för ditt förslag! Idén med sittplatser och lummiga lövträd gillar jag, speciellt om de kombinerats med kaffeservering :-).
Jag gissar att orsaken till att det under de närmaste två åren blir ett pariserhjulet istället/också är pengar. För ett hjulet kostar inträde att åka och kan alltså generera pengar, något de lummiga lövträden nog inte gör.