Hallå, bagage och stationer hör väl ihop?

Nu är det dags igen för Chefstomaten att vässa tangentbordet och fräsa ifrån. Ämnet är resor och bagage. Eller närmare bestämt centralstationers utformning i förhållande till sina användare. Man skulle ju kunna tro att centralstationer ser en eller annan resenär med bagage under ett dygn och att de som planerar servicen på en centralstation tänker ett eller två varv på dessa resenärer. Men så verkar inte vara fallet.

Lämna väskan utanför toaletten?

Det här är en toalett på Göteborgs centralstation. Vad är det tänkt att man ska göra med sitt bagage när man kissar?

Göteborgs centralstation

Killen som stod utanför och svabbade golvet i handfatsavdelningen föreslog att jag skulle lämna väskan utanför. Jag blev svinsur men det beror nog på att jag missförstod honom. Han menade självklart inte att jag skulle lämna kamerautrustning, dator och liknande obevakat utan han måste ha menat att jag och mina väskor skulle strunta i de klaustrofobiskt utformade hytterna och helt enkelt sätta mig på golvet och använda golvbrunnen som turkiskt toalett. Antagligen därför han gick där och svabbade.

Får jag föreslå ett studiebesök på Kastrup? Där är toaletterna avpassade för resenärer med bagagekärror, ett typexempel på att någon har tänkt till.

Men jag får kanske vara tacksam över att dörren åtminstone gick utåt och inte inåt som den gör på vissa brittiska flygplatser – hade den gjort det hade jag fått ställa resväskan ovanpå toalettstolen.

Såga skidorna i bitar?

Stockholms centralstation Förutom att gå på toaletten kan det hända att en resenär vill lämna sitt bagage en stund. Exempelvis för att kila på ett möte utan att släpa runt på hela skidparken.

Det finns gott om förvaringsboxar på Stockholms centralstation för detta ändamål. Förutsatt förstås att man först sågar skidorna i bitar. Något annat sätt att få in dem i den trygga och säkra förvaringen såg jag inte.

Som tur var för mig hittade jag en serviceinriktad person i en närbelägen byggnad. Eftersom vederbörande bröt mot diverse regler för att hjälpa mig ska jag inte berätta var men om någon vill ha tips på ett bra hotell i Stockholm kan de höra av sig.

6cbefa708e7811e38a6b12bdb3c39e5b_8

Jag avrundar med en vacker bild som faktiskt är lite relevant i sammanhanget. En av de gamla spårvagnarna i Göteborg som fortfarande är i trafik eftersom de nyinköpta italienska tillbringar större delen av tiden på reparation. Jag gillar dem starkt, förutom när jag ska av och på med bagage. De har smala dörrar som trycks upp. Inte  avpassade för skidor. Det är förvisso inte spärrarna i Stockholms tunnelbana i rusningstrafik heller. I största allmänhet verkar det inte vara meningen att skidor ska fraktas kollektivt. Nåväl. Skidorna är med. Nu väntar jag bara på ny snö eftersom den gamla verkar ha smält bort.