Tio öre till KLARNA

Är det någon som har några tioöringar kvar? Som har lust att fylla en svart sopsäck och åka in till Sveavägen 46 i Stockholm och hälla det i huvudet på cheferna som arbetar där. Kanske kan en rejäl omskakning hjälpa. Att tioöringarna inte duger så mycket till som bidrag till deras kaffekassa gör inget. De gillar att skicka fakturor på luft så varför inte få lite tillbaka?

De medvetna kunder är nöjda

Jag fick ett antal svar på mitt förra avsnitt i såpan om Klarna. Någon tyckte att jag var elak när jag citerade rubriker ur Svenska Dagbladet. En av rubrikerna lydde ”Klarna tjänar pengar på att skicka folk till Kronofogden” och handlade om att Klarna är det företag i Sverige som har näst flest ärenden hos Kronofogden, bara Transportstyrelsen är värre. Det tyckte någon var orättvist skrivet.

Andra har berättat att de är nöjda med Klarna. Det är ju utmärkt för dem. Oftast är folk nöjda ända tills de inte längre är det. Min gissning är att de som är nöjda med Klarna är människor som.

  1. Handlar ofta och regelbundet med Klarna och därför förväntar sig räkningar därifrån.
  2. Sköter sin privatekonomi på daglig eller veckobasis. Inga problem då att ett företag (Klarna) kör med kortare betaltid än brukligt.
  3. Känner till att det går att logga in någonstans och skjuta upp betalningen om man vill (varför man nu skulle vilja det). Detta förutsätter dock att punkt 1 och 2 är uppfyllda (hint, det är punkt 1 och 2 som är poängen här).
  4. Har haft tur.

De oavsiktliga kunderna sura

De konstiga historierna var dock fler. Eller i varje fall var de som råkat ut för märkligheter mer benägna till att berätta om sina erfarenheter. En del skrev bara att de kände igen sig precis (i beskrivningen att man oväntat får en faktura från ett företag man undviker samt att fakturans utgångsdatum är efter att man fått den vilket gör att sagda företag kräver diverse extra avgifter (på vilket sätt var det orättvist att skriva att deras affärsidé är att skicka folk till Kronofogden?)).

  1. En person köpte en sms-biljett på Stockholms lokaltrafik. Fick en Klarna-faktura (självklart hade man förväntar sig att betala kostnaden via sin telefonfaktura).
  2. Varor som kommer efter fakturans betaldag. (På Klarnas sajt skriver de att deras idé är att folk ska få varorna först och betala sedan *fniss*).
  3. Adressändringar som inte gått igenom eftersom de har olika adressregister för mobilsajter och vanliga webbsajter. Eller något sådant.

Varumärket Segoria

Det stora skämtet är dock Segoria. Det är också Klarna men något ljushuvud har kommit på att de ska ha två separata varumärken inom företaget. Vilket gör att du får mejl från ett fullständigt okänt företag som hävdar att du är skyldig dem pengar. Mitt första svar var ”dra den om rödluvan också”. Och så svor jag över att spamfiltret i mobilen inte är lika bra som det i datorn för datorn skulle väl aldrig släppt igenom detta uppenbara fejkmejl.

Några mejl senare och Segoria började skriva i versaler. Well, mitt språkbruk när de sms:ade mig när jag var ute på researchrunda i skogen var heller inte särskilt vackert.

Jag borde skicka dem en faktura för:

  • Oskicket att skicka oombedda sms under semestertider.
  • Irritation som idiotiskt utformade mejl har på intelligenta varelser.
  • Dyrbar datortid förspilld på att skriva varningstexter så att andra inte drabbas.
  • Alla kommunikationstips jag gett dem via sociala medier.
  • Det här blogginlägget är för fasen värt guld för dem – om de hade varit intresserade av förbättringsarbete vill säga.

Jag skulle såklart sätta betaldatum till en timme. Jag vill ju inte vara orimlig. De har anställda som har som uppgift att kolla mejlen och då ger en timmes betaltid dem ungefär samma chans att hinna in med pengarna innan det går till inkasso som vanliga privatpersoner som sköter sin privatekonomi en gång i månaden och får oväntade räkningar med 14 dagars betaltid.

Blocka Klarna via dataskydd@klarna.se

Jag tror på att rösta med fötterna. Det vill säga, bra företag och företagsidéer ska man stödja genom att handla där och berätta om det för andra. Oseriösa aktörer, bluffmakare och andra med tvivelaktiga metoder ska man göra det omvända med.

Jag har därför i flera år aktivt undvikit Klarna. Därför är det dubbelt irriterande att ändå fått en faktura från Klarna. Jag var stressad och ouppmärksam och en månads gymkort för 90 kronor lät som en lysande Dagens Deal. Jag har handlat från Let’s Deal förut utan konstigheter. Det vill säga jag har fått dealen men inga fakturor från Klarna (har betalat med plastkort). Denna gång fick jag tvärtom, en faktura från Klarna på 180 kr men inget gymkort. Plus då faktura från Segoria på ytterligare 180 kr. Summa 360 kr för – luft.

Vid närmare eftertanke är nog inte Klarna/Segoria värt att få ens tioöring av mig. Eller ens tio minuter till av min tid.

Håll tummarna för att mitt senaste mejl ger effekt. Jag har mejlat dataskydd@klarna.se med en önskan att bli bortplockad som presumtiv kund. Jag vill aldrig någonsin ha något med dem att göra. Det finns så många företag att handla ifrån och om inte företaget tar plastkort, kontanter, riktiga Klarnafria-fakturor, paypal, går att swischa till eller har izettle så kan jag gå vidare och handla hos andra.

chefstomaten