Det intressanta mysteriet med Bokusannonserna

Jag har skaffat mig en ny hobby – att leta efter Bokus-annonser på internet. Detta efter att det var något bekant som skymtade förbi…

Efter att alla böcker hade snurrat ett par varv kunde jag konstatera att alla hörde till en av tre kategorier:
1) bullar/bakning/Saltå Kvarn
2) egenutgivning
3) New York
Och att vår bok var en av tre ur mittenkategorin. Varför just dessa ämnen? Det kan inte vara för att jag skriver om de ämnena här på tomatsallad för ordet New York förekommer överhuvudtaget inte och knappt bokutgivning heller. Däremot har det kanske dykt upp en och annan bulle men i så fall av den färdigbakade sorten. Dessutom såg jag den här varianten på GP.se.

En teori är att någon på Bokus helt enkelt tycker att New York, egenutgivning och bakning är trendiga ämnen och att det är bättre annonsera om böcker i de här ämnena än exempelvis 50 nyanser av honom som alla andra annonserar om. Den andra är att Bokus vet om att jag varit inne och klickat på Bokus på böcker i just dessa ämnesområden (dock inte exakt de här titlarna) och därmed tror att just jag nog är intresserad av dessa ämnen… Känns lite storebror ser dig faktisk. Men hur som helst är det fräckt att se en annons för sin egen bok på sin egen blogg. Hoppas många får se den!

Jag har twittrat Bokus och frågat om urvalet.

chefstomaten