Jul på Tjolöholm tappar besökare

I fredags skrev jag att jag stannade hemma från Tjolöholms julmarknad i år för jag hade inte lust betala 100 kronor i entré för att shoppa julmat. Fritz skrev en lång kommentar till inlägget.

Jag minns första gången jag var på julmarknad på Tjolöholm. Det var en magisk upplevelse. Mörkret, folket, utbudet och läget satte stämningen perfekt och jag fick känslan av att vara med i en av de där julfilmerna där allting bara andas jul.
Jag tror det här var någon gång i slutet på 90-talet och det tog några år innan jag kom tillbaks till Tjolöholm igen. Sedan dess har jag varit tillbaks flera gånger men den där känslan infann sig aldrig riktigt igen.
Största nerköpet var nog då de hade stängt hela slottet och bara hade marknad nere i de övriga husen. Numera har de återtagit en mindre del av slottet där några ständigt återkommande hantverkare verkar ha fått permanenta bord.

Jag vill minnas att det länge har varit överraskande snordyrt att gå in på Tjolöholm vilket kan tyckas är märkligt då det ju är en marknad där det är tänkt att man ska handla. Jag kan till viss del acceptera kostnaden som en inträdesbiljett till slottet men nu när just slottsdelen är väldigt begränsad känns det inte helt motiverat.
Jag kan tänka mig att priset är ett försök till en slags marknadsanpassning. Jul på Liseberg kostar t.ex. 90kr per person i inträde. Då måste man dock tänka på att på Liseberg får man ett mycket mer omfattande arrangemang med mer utsmyckning och mer upplevelser. Trots det tycker jag även att 90kr för Liseberg är onödigt dyrt.

Planen är som sagt att åka till Tjolöholm nu ikväll. Om jag tror att jag kommer bli nöjd? Inte alls.

Jag blev så klart lite nyfiken, vad tyckte han om årets upplaga? Det visade sig att efter att ha hört att slottet var helt avstängt i år så hade de stannat hemma. Det är lite farligt det här för Tjolöholm att det är så många som besökt julmarknaden i år som varit besvikna. Det goda ryktet är vad de lever på för att få många shoppingsugna besökare som spenderar mycket pengar hos hantverkarna till nästa år. Få besökare, eller besökare som inte är på shoppinghumör efter att ha betalt dyr entréavgift, gör att marknaden inte lönar sig för de duktigaste hantverkarna och då flyttar de till någon marknad som lönar sig bättre för dem. Med andra rangens utställare så blir intresset ännu mindre bland besökarna att tala väl om Jul på Tjolöholm och så är en negativ spiral igång. Hoppas de tänker om.

Avslutar med skojig bild av en lustig dusch. Den är tagen under Jul på Tjolöholm 2004. Då ingick hela slottet i avgiften vilket var den stora behållningen det året. Av det fåtal bilder jag tog av döma blev jag mest fascinerad av badrummen.

chefstomaten