Telia fiberinstallation del 4

Lördag eftermiddag ringde det oväntat på dörren. Min spontana tanke var att ignorera det. De senaste veckorna har varit tuffa, total vila var anbefallen och jag orkar inte med fler ungar som ska sälja ett eller annat till en eller annan skolresa. Men jag harvade mig upp ur min läsfåtölj och öppnade. Utanför stod en gulklädd man som sa sig vara här angående driftsättningen av vår fiber. Han ville därför titta på våra lådor. Jag tänkte att det var udda då Kocken i snart en månad via upprepade mejl till Telia påmint dem om det som förra teknikern konstaterade: att felet ligger i Telias station.

Jag höll god min och visade teknikerna var lådorna sitter men hans mätinstrument hade batteritorsk. Jag hämtade nya batterier och han konstaterade då att våra grejer fungerar utmärkt. Ingen överraskning så långt. Han försvann iväg till stationen med orden “jag är tillbaka om 20 minuter”.

gunnebo-13

Åtskilliga tjugo-minuters-omgångar senare dök han upp, såg modfälld ut och sa att stationen har överskridit sin kapacitet. Det finns helt enkelt ingen stans att koppla in vår fiber utan Telia måste gräva ner mer fiber till sin station.

Han la även till att det inte bara är vi som drabbas, Telia har nyligen genomfört en sälj-drive i området och flera hushåll har dragit in fiber, fiber som inte har någonstans att kopplas in.

Han avslutade med att be om ursäkt för att vi fått vänta en månad på vår fiber även om vi var “prioriterade”. Jag skrattade och sa att vi inte väntat en månad utan sedan maj. Han såg förfärad ut och lovade rapportera in till Telia måndag morgon.

Vadslagning: får Telia till fibern inom tolv månader?

Fibern som skulle dras in under maj 2016 är alltså fortfarande inte igång och det är ingen av oss som tror att de kommer att få det att fungera före maj 2017.

Ett axplock av saker att notera.

  1. Telia genomför en sälj-drive utan att ha kapacitet att koppla på ens de hushåll där de redan dragit in fiber, än mindre nya. Vem beslutar om att ha en säljdrive utan att kunna leverera? Har de ingen aning om hur många arga kunder det kommer att generera?
  2. Internkommunikationen inom Telias fiberavdelning verkar lika effektiv som vår fiber. I helgen kom en kille för att konstatera samma sak som en annan gjorde tre veckor tidigare.
  3. Informationen till oss är antingen obefintlig eller helt felaktig. Tekniker kommer dagar de inte föranmält, men de dagar vi får sms att de är på väg kommer ingen. Driftsättning senast 30 juni 2016 lyckades de inte något vidare med och något nytt datum har de inte presterat.
  4. Kommunikationen mellan Telias olika avdelningar är förresten lika usel den. Vi har fått säljsamtal från en del av Telia om “vilket paket vill ni ha i er nya fiber?” medan vi fortfarande väntade på att någon skulle komma hit och dra in fibern. Något de i sin tur sa sig inte kunna göra då de väntade på rör, rör som redan var indragna.
  5. Att kontakta Telias fiberavdelning via mejl eller telefon är som ett svart hål. Möjligen kan vi ha större framgång via brevduvor eller röksignaler.
  6. Att kontakta någon annan del av Telia för att berätta för dem att deras fiberavdelning inte fungerar är helt lönlöst för svaret kommer att vara “vi ber om ursäkt att vi inte varit tydligare med att reklamationer av det svarta hålet bara kan skickas till det svarta hålet”.

Ja det sista citatet var inte alls sant. Trots att jag la mer än en arbetsdag på det lyckades jag inte förklara för Telias sociala medier-team att vårt problem INTE är att vi inte kan Googla upp en adress till Teliaavdelningen Öppet Fiber utan att vi ville reklamera hela denna avdelnings arbetsprocess, interna och externa kommunikation samt det obefintliga slutresultatet av vår beställning. Teliafolket envisades i alla fall med att svara “kontakta Öppet Fiber” oavsett hur många olika sätt jag försökte förklara att Kocken gjort det åtskilliga gånger under flera månader och att det inte hjälper ett dugg. Att vi därför måste eskalera vårt ärende till någon annan, någon som kan ta tag och lösa de stora interna problem som antagligen ligger i botten. Nåväl. Det var fel personer att kontakta.

Trevlig fortsättning på helgen hälsar jag från mitt fortsatta mobilsurfande!