Träffat mr #blogg100 – Fredrik Wass på WebCoast

Jag har som bekant gått med i en utmaning att blogga ett inlägg om dagen i etthundradagar, #blogg100. Det finns ingen polis som vaktar att jag verkligen gör det men jag är en envis själ och vill inte ge upp. Det finns förvisso inget som hindrar att man förbereder några inlägg. Det gjorde jag exempelvis när jag var iväg på Vasaloppet. Men om man är på webbkonferens så känns det lite B att skriva om den i förväg…

Mannen som skapat och bjudit in till #blogg100, Fredrik Wass, råkar vara på samma konferens. Igår kväll när jag satt och skulle peta ihop ett inlägg fast jag egentligen ville sova, då kom jag på idén att jag borde ställa honom mot väggen – hur smart var det här med #blogg100 egentligen???

Det är lätt att hitta Fredrik Wass för han är superlång och sticker upp ovanför alla andra som minglade runt vid frukosten. Vi hann pratas vid en snabbis innan vi försvann åt olika håll. Jag hade någon plan att jag skulle ställa några smarta frågor men alla smarta frågor hade sprungit väck (jag skyller det på att jag inte hade hunnit inta tillräckligt mängd kaffe). Fredrik Wass var på sitt andra WebCoast och gillar det för att den lugna stämningen jämfört med större event. Han har startat #blogg100 för att skriva bättre inlägg. Han har inte heller förberett några inlägg till bisonblogg för helgen utan skulle precis som jag försöka skriva något klokt och bra på någon av rasterna för att slippa sitta på nattkvisten (vilket inte är någon hit).

Nu ska jag rusa iväg och lyssna på Fredrik Wass när han talar om hur man skriver bättre pressreleaser “Så blir du en mediadarling”.

Fredrik Wass 10 tips för pressreleaser (uppdatering)

1) Skicka aldrig någonsin en pdf.

Det ska vara lätt att klippa ut text ur dem.

2) Återvänd till punkt 1.

Bifoga aldrig Word, finns många olika versioner. Macron etc som gör att alla inte kan öppna dem.

3) Varför är din information viktig.

4) Sätt in dig själv i ett större sammanhang.

5) Bra bilder.

Inte bifogat utan i pressrummet på er webb. Högupplösta bilder för nedladdning. Porträttbilder av kontaktpersoner och genrebilder. Gödsla med bilder. Loggor däremot sällan. Bra bilder kan göra att man hamnar på omslaget till tidning.

6) Gör inte hela jobbet åt journalisten.

Skicka inte en färdig artikel, då går det inte för journalisten att göra egen artikel av det. Exempelvis inte jättebra rubrik för då känner inte journalisten att han kan använda det.

Vad? Var? När? Hur? Varför?

7) Slipa på pratcitat.

8) Rubriker rubriker rubriker.

Sno inte journalistens rubrik utan försök skriva den näst bästa rubriken.

9) Var tillgänglig.

Dumt när kontaktpersonen åkt på semester.

10) Stöd budskapet i de egna kanalerna.

Följ också upp pressreleaser, kanske med telefonsamtal. Då ska rätt person ringa.

Det var uppenbart riktigt populärt med pressmeddelanden. Jag kom springande precis när det skulle börja och då var lokalen knôkfull. Jag har alltså skrivit ner dessa anteckningar balanserande på huk längst bak i en lokal som snabbt blev 200 grader varm. Nästa session ska jag välja något som få deltar i!

Edit: Lagt till en bild. Inget minne av att det blev sådan syrebrist förra året. Resten av em satt jag i största lokalen. Tyvärr är oftast de mest intressanta sessionerna de lite udda som finns i smårummen.

chefstomaten