spårvagnar

Snöröjning del 3

Snöröjning är tydligen något som engagerar. Jag har nu fått in två ytterligheter (?) på hantering.

@Snowsess tipsar om hur snöröjningen går till i hemstaden Skellefteå. Texten är en tredjedel så lång som Göteborgs och mycket mer konkret.

När plogar kommunen?

På prioriterade gång- och cykelvägar, skolor och förskolor startar plogningen vid 3-5 cm snö. På övriga områden startar plogningen vid 8-12 cm.

En plogsväng tar cirka 12 timmar vilket innebär att det på ”din” gata kan ha kommit mycket mera snö än 8 -12 cm innan plogbilen kommit dit. Normalt påbörjas snöröjningen klockan 04.00 efter ett rikligt snöfall.

Kommunen kallar vid ”stora plogsvängen” ut 45 snöröjningsfordon, dessutom plogar cirka 85 fordon de enskilda vägarna och i serviceorterna (våra samhällen). Du kan lita på att vi kommer men inte exakt när. Några bostadsgator är först och några blir så klart sist kvar att snöröja. När det kommer ihållande snöfall med stora mängder så måste vi ibland ta de prioriterade vägarna om igen innan vi kan komma till ”din” gata. Målet är att alla gator och vägar ska vara plogade inom 12 timmar.

Men som Snowsess själv påpekade. I Norrland kan man å andra sidan köra bil i snö…

Det kan man inte på franska Rivieran. Där har man idag gått ut med orange väder-varning, stängt av motorvägen A8 för lastbilar och stoppat all busstrafik – utifall det skulle komma snö i natt. Tomatsallads utsände i Cagnes-sur-Mer bevakar väderläget och återkommer med rapport.

spårvagnar

Bilden har inte direkt något med inlägget att göra mer än att den är fotad just idag. Jag var ute på en kort fotopromenad mitt på dagen och försökte fånga pippijåglar i Mölndalsån men de simmade iväg. Kom hem med några bilder av byggjobbare och två spårvagnar. Förvisso bojkottar jag Västtrafik men jag tycker i alla fall att det är trevligt att det nu är två linjer som går till Mölndal.  

  • http://twitter.com/Snowsess Snowsess

    Fast, det är svårt att jämföra en stad som har drygt 4 gånger så många invånare ;-) Även om man kan köra bil i snö och inte drabbas av panik om det kommer en flinga. Det som stör mest är att man iGöteborg envisas med att salta istället för att först ploga. Saltet gör att det blir ”potatismjöl” och sedan is och alltså ännu mer halt. Hävdar att snöröjare i Gbg måste åka på kompetensutvecklings-resa till åtminstone Oslo som har någorlunda jämförbart väder. Sedan måste man faktiskt våga skicka ut snöröjarna också och förvarna om att det är snö på gång, ni kanske måste ut kl 4 och inte kl 7 ;-)

  • http://www.tomatsallad.nu chefstomaten

    Det står på ett ställe i Göteborgs snåriga text så här (under huvudgatunät) ”I samband med att snöfallet börjar görs halkbekämpning med saltning. Tanken är då att hindra att snön fäster mot vägbanan. Därefter saltas det bara i samband med att snön plogas bort”.
    Låter lite snömos på mig men jag är ingen expert. Kompetensutvecklingsresa till Oslo låter som en mycket bra idé!