Fiber från Telia – eller det svåraste med ”Mitt Provence” är att ladda upp bilderna på nätet

Att skriva en reseguide innehåller många moment som tar betydligt längre tid än vad utomstående har en aning om. En av dem är bilderna. Förutom att det är tidsödande att skapa kvalitetsfoton från alla platser och sedan tar ytterligare tid att välja ut de bästa ur ett bildarkiv med 10 000 bilder, så har vi själva leveransen. Ytligt sett är det lätt: ladda upp bilderna i en mapp i molnet och skicka länken till förlaget. Detta förutsätter dock en sak, någorlunda snabb internetuppkoppling.

Franska posten är snabbare än Telia

Häromdagen berättade jag att när jag skulle skicka bilder till minnesboken om hunden så la jag dem på ett SD-kort och postade från Frankrike till Sverige. Det gick fortare än att ladda upp dem på nätet.

Jag hade då försökt med nätet i en vecka eller två och insett att postalternativet skulle innebära mindre svärande. Nätalternativet involverade inte bara ett utan två nät. Förutom att jag skulle få upp bilderna i molnet med hjälp av det franska nätet (levererat av Orange) som betedde sig typiskt franskt, det vill säga fungerade när det kände för det och mest när ingen använde det, så skulle Kocken få ner det i sin ände.

Det franska postverket var helt klart överlägset dessa två flaskhalsar. Förvisso är den franska posten rent generellt riktigt bra och spelar i en annan division än den svenska, men det känns ändå konstigt att papperspost mellan länder är snabbare än nätet år 2016. Nu finns det nät och nät.

Vi beställer fiber för att få snabbt nät

I några år har jag lite då och då mumlat till Kocken att han kanske borde göra som grannarna och dra in fiber i huset så att vi slapp det opålitliga smalbandet som vi dragits med. I våras gav han med sig och beställde fiber.

Jag trodde i min enfald att det var något som skulle ordnas på några dagar, jag menar hur svårt ska det vara? Vi pratar inte om att skicka människor till ett annat solsystem och vi var ju inte direkt först i grannskapet med att dra in fiber, utan snarare sist på bollen. Det borde finnas rutiner, processer, standardförfaranden och folk som gör detta dagarna i ända.

Min optimism hade kanske varit mindre om jag kommit ihåg att diket utanför vår grind varit en enda stor grävplats i flera år, eftersom det alltid kommer två eller tre olika grävare för varje granne som ska ha fiber. En gång gick jag ut och frågade varför det inte gick bra att använda samma rör som de grävde ner förra veckan, men jag fick inget svar som jag kunde tyda på annat sätt än: men om vi samordnar kan vi inte fakturera lika mycket. Sedan dess har jag insett att samordning av de olika delarna i en fiberinstallation får en sammanslagning av USA och Ryssland att verka som en enkel affär.

Vår fiberinstallationen

På Norges nationaldag den 17 maj var det planeringsmöte. Det låter på något sätt förtroendeingivande med planeringsmöte, som att det görs en plan. Driftsättning utlovades före 30 juni 2016. Veckan efter ringde två personer oväntat på dörren och ville komma in för att dra in rör i huset genom samma hål i väggen som använts till tidigare generationers teknik det vill säga telefonledning. Vi fick snabbt ner elementet som normalt täcker den väggen så att de kunde jobba. Rören var snabbt på plats och vi satte tillbaka elementet utan att spilla ut alltför mycket vatten.

Den 30 maj skulle själva fibern installeras. Vi fick sms om att installationsgänget skulle komma i tid. Kocken stod redo. Elementet var nedplockat. Ingen kom. Inget besked. När Kocken ringde Telia och efterlyste installatörerna fick han svaret att hans fråga skulle vidarebefordras.

Enda livstecknet från Telia är säljare

Jag har inte engagerat mig i varenda detalj i installationen för jag har haft annat på min agenda (böcker skriver sig ej av sig själva). Men jag har noterat att Kocken både ringt och skrivit meddelanden upprepade gånger under växande frustration.

Vi har förvisso förärats med telefonsamtal från Telia. Säljare som vill sälja på oss olika paket till vår nya fiber. Fina fisken men fixa fibern först hörrni.

Efter otaliga nya kontaktförsök, varav ett samtal av en slump blev med ansvarig började det röra på sig. Den 1 september var grävskopan här och grävde i diket där det brukar grävas. Nya rör lades ner. Jag har ännu inte fattat vad dessa rör gör i förhållande till alla andra rör som ligger där men vi blev särskilt prioriterade och 6 september kom nästa gäng, drog in fibern genom något av rören och satte upp en vit dosa på väggen. Hurra!

Ropa hej före driftsättning

Jag trodde nu att det bara skulle vara fråga om timmar innan jag skulle kunna få upp mina bilder i molnet. Icke då. Vi har visserligen fiber i huset och fibern är visserligen inkopplad i någon station, men det finns ett oidentifierat fel i stationen.

Och frågan är om någon på Telia har noterat att det är fel och har det på sin agenda att åtgärda det. När Kocken går in och tittar i Telias system står det att projektet inväntar lov att gräva ner rör.

Så jag sitter här med det gamla smalbandet och undrar om jag får upp bilderna till Mitt Provence på molnet före 1 oktober. Jag började ladda upp bilderna drygt en och en halv månad före deadline. Jag trodde att det skulle vara tillräckligt, trots att jag även hade en större back-up på gång. En del av bilderna laddades upp på nätet när jag var på tjänsteresa i Berlin. Hotellet hade skitsnabbt wifi och på den kvällen fick jag upp fler bilder på nätet än jag får på tre veckor i Täby.

Fyra månader efter det där planeringsmötet för fiberinstallation är uppkopplingen så långsam att det är snabbare att koppla upp datorn via mobilen, än via smalbandet. Fast då tar min surfpott slut på ett kick och om jag ska göra klart min back-up av bilder med hjälp av mobilen kommer jag att få betala en förmögenhet i extra surfpotter till Telia. Av någon anledning är jag inte så himla sugen på det just nu…

Telias Twitter-support har funkat förr

I veckan som gick suckade jag en del över vår fiberinstallation på Twitter och fick genast svar från Telia att jag var välkommen att kontakta dem den vägen med detaljer så skulle de kolla på ärendet.

Detta påminde mig om en tidigare incident med Telia som jag skrivit om. Den gången visade sig Twitter vara en av de bästa vägarna för att få kontakt med någon på Telia med alla hjärnsynapser rätt kopplade. Så nu gör jag ett nytt försök för att se om någon kan koppla på oss på nätet. Jag får inte riktigt ihop hela historien på 140 tecken i ett tweet, därav detta blogginlägg.

To be continued.

Edit: Tyvärr, Twitter visade sig vara en återvändsgränd.

Edit: En detalj som tyvärr föll bort ovan var att Telia själva angav 30 juni 2016 som deadline för leveransen. Det är nu tillagt i rött ovan.

chefstomaten