5 tips till byggbolag som bygger i tätort

Häromdagen fick jag höra att jag ”är på väg bli en röst för alla som drabbas av byggen”, med tillägget att jag kommer bli en kändis i Mölndal med tanke på hur mycket det ska byggas här de närmaste åren.

Jag har inte tänkt i de banorna tidigare men det ligger något i det. Jag började skriva om bygget jag bor mitt i för att jag måste skriva av mig. Senare blev skrivandet ett projekt: ”rapport från bygghelvetet”. I början skrev jag en del om hur byggarna gjort och vad de borde gjort istället. Men efter ett tag slutade jag med det, jag tyckte att de gott kunde betala för mina råd. Det tycker jag fortfarande.

Men ska jag bli en röst för alla som drabbas av byggprojekt, då gäller det att jag inte kan avfärdas som någon rättshaverist eller gnällig klimakteriekärring. Därför bjuder jag nu på mina bästa kommunikationstips helt gratis.

Jag vill också poängtera att jag är för fler bostäder. Jag är också för att det sker genom förtätning av existerande tätorter (omskrivning för att det byggs där det redan bor folk). Det är samhällsekonomiskt rationellt och möjliggör ett bättre underlag för både kollektivtrafik och affärer. Jag är också övertygad om att när det byggprojekt som föranleder att jag är på väg bli de byggdrabbades röst väl är klart, då kommer det bli väldigt fint. Men jag är lika övertygad om att själva byggfasen kan skötas på olika sätt.

Detta är en rutinerad kommunikationskonsults syn på saken.

Skyltat på Vänortsgatan

Foto: Kristina Lindahl, Mölndals-Posten

Bakgrund för nytillkomna läsare: jag bor på Vänortsgatan i Mölndal, precis där Skanska bygger 180 nya bostäder. Deras bygge har i sin tur genererat en rad andra byggprojekt. Råden och synpunkterna i artikeln är inte begränsade till Skanska utan gäller alla byggbolag. 

1) Attityd till dina bästa ambassadörer

Ett kommersiellt byggprojekt har kunder. Bostäder eller lokaler, de ska säljas eller hyras ut. Detta görs genom marknadsföring. En av de starkaste och mest eftertraktade formerna av marknadsföring är mun-till-mun. Vi människor tror mycket mer på vad en vän säger än vad vi läser i en annons.

”Letar ni ny lägenhet, har ni kollat in de nya bostäderna som byggs hos oss? De har perfekt läge. Och så blir vi grannar.”

De som bor runt ditt nybygge är inga besvärliga eller besvärande individer som liksom knott bäst hanteras genom att ignoreras, de är dina bästa försäljningsambassadörer som du ska hålla dig väl med. Vem vet, de kanske själva letar efter en storleksmässig upp- eller nedgradering men vill bo kvar i samma område.

Bättre att ambassadörerna har en positiv än negativ inställning till ditt byggprojekt.

google-skanska-jpg

Fy f-n vad här ser ut” – är det en rubrik du vill ha förknippad med ditt företagsnamn?

Utvikning: Sökresultatet är inte fullt representativt. Eftersom google vet att just jag är förtjust i chefstomatens blogg så hamnar dessa sökresultat högre än vad de gör för någon som aldrig varit inne på tomatsallad. Notera att ju fler inlägg som chefstomaten skriver med Skanska i rubriken, ju högre kommer tomatsallad att rankas på detta ord. Detta gäller oavsett vem som söker.

Råd 1: Gulla med de kringboende så de talar väl om ditt bygge.

2) Dialog med ambassadörerna före byggstart

Steg ett för att få en positiv relation med vem det än är, är att bjuda in till dialog. Ställ frågor. Lyssna. Anteckna. Lova att återkomma. Återkom. Även om du slänger 98% av de förslag som kommer in och skryter ohejdat med de 2% som du följde, så ger detta positiva ringar.

skog av pålar Informera om tidsplaner. Vilka dagar rekommenderar ni de boende att ta in på hotell, flytta hem till mamma, hälsa på släktingar i Australien? Obs! Förseningar är för amatörer, det är något ni får syssla med på fritiden.

Ge rimliga förklaringar till olägenheter. Stäng inte av en genomfartsväg under kvällar och helger med hänvisning till att det kommer att komma en byggkran några månader senare.

Ange en kontaktperson som de boende kan ringa om de undrar vad det är som dunkar nätterna igenom (svar: pump som håller byggschaktet torrt.) Eller (bonusargument) ringa när pumpen lagt av och byggschaktet fylls med is

Råd 2: Gulla med de kringboende så de talar väl om ditt bygge.

3) Fredagsfika hos byggarna

Fortsätt dialogen under byggperioden. Erbjud studiebesök på byggplatsen. Ha fredagsfika hos byggarna en gång i månaden. Bjud på tårta och låt små grupper gå runt på guidad tur i gula hattar. Här kan ni bjuda in både dem som bokat lägenhet i de nya husen och dem som redan bor på platsen. Låta blivande grannar bekanta sig med varandra.

Prata om arbetsmiljön, vilka material som används, hur långt ni måste påla, vad som skiljer en grävmaskin från en annan, hur ni ligger till i byggprocessen eller vad nu folk är nyfikna på. Vips så har ni ett gäng som går runt bland sina bekanta och initierat pratar om de fräcka maskiner/coola bygge/goda tårta de fått se på nära håll. (Eller skriver om det på sina bloggar, se punkt 1 ovan och byt ut “Fy f-n vad här ser ut Skanska” i sökresultatet till “Skanska bjöd på god tårta” och tänk varumärke).

Inte fel om fredagsfikat kompletteras med en egen byggblogg med veckans bild och några ord från projektledaren. Oavsett om man bor bredvid, vill flytta in eller bara pendlar förbi kan man vara nyfiken på vad som händer.

Fredagsfika hos byggarna kan även utvecklas till ett sätt att sprida kunskap om yrken i byggbranschen bland allmänheten i allmänhet och ungdomar i synnerhet och på så sätt bidra till den långsiktiga kompetensförsörjningen. Bonus: sidan i årsredovisningen med företagets CSR-åtaganden (corporate social responsibility eller samhällsansvar) kan bli dubbelt så lång på kuppen.

Råd 3: Gulla med de kringboende så de talar väl om ditt bygge.

4) Utmana traditioner och var kreativ

pålningsmaskinen Om ni ska påla, spränga, bila, platta till mark, asfaltera eller skära i sten – aktiviteter med hög ljudvolym – i månader så gäller det att tänka till hur ni ska kunna visa hänsyn. Bara för att byggen alltid har börjat urtidigt på morgonen är tradition inte ett bra argument för att dra igång dessa aktiviteter när majoriteten av omgivningen fortfarande sover (se punkt 2 ovan om dialog, där kan ju dygnsrytmen hos grannarna undersökas).

Kom också ihåg att bara för att dessa ljud är vardagliga för er, betyder inte att de inte är störande för andra. Det är också skillnad på pålningskran och pålningskran (och kanske även andra maskiner). En del räknas som miljömaskiner och låter mindre illa. Använd enbart dessa, de andra kan ni skicka till skogs.

Finns det kreativa sätt att skydda de kringboende (era främsta ambassadörer) mot buller? Bullerplank? Eller ett mer drastiskt grepp: byt ut alla fönster som vetter mot ert byggprojekt, gratis. Det senaste special-super-duper-delux-antibuller-femglas-fönstret borde göra en viss skillnad för de som bor grannar med ert byggprojekt.

Det sistnämnda hade varit ett bra grepp på Vänortsgatan. Där ska Skanska sälja lägenheter som ligger precis bredvid kombinationen Göteborgsvägen + spårvagnsspår + E6:an (trefilig motorväg) + järnväg. Tänk vad fiffigt det hade varit för Skanska med ambassadörer som säger ”oroa dig inte för buller från vägen, det hörs inte alls med Skanskas senaste special-super-duper-delux-antibuller-femglas-fönster, det vet jag för de satte in sådana hos mig”.

Råd 4: Gulla med de kringboende så de talar väl om ditt bygge.

5) Skyltar och lyse först, gräv och spärra av sedan

mörker Hösten 2011 pågick fem parallella byggprojekt samtidigt i min absoluta närhet (Skanskas bostäder, Statoils mack, Mölndals kommuns cykelbana, Harald Stakes parkeringsplatser och någons spår- och vägarbete). En sak hade samtliga projekt gemensamt, de hade fipplat med av-knappen på belysningen. Jag tror vi hade kvar någonstans mellan 10-20% av den ursprungliga, rätt begränsade, belysningen. Beckmörker.

Detta hindrade dock ingen från att gräva gropar, lägga ut sladdar, sätta upp grindar och staket lite hur som helst. Arbetsgången var så vitt jag förstod att först spärra av, sedan dra om och sist sätta upp skyltar som informerade om avspärrningarna. Vid skyltning prioriterades 1) bilister (som senast jag tittade har strålkastare) och 2) gångtrafikanter (sällan utrustade med strålkastare). För cyklister (som har lysen för att synas snarare än för att se med) saknas dessa skyltar fortfarande.

skylt-bakom-staket-2 Gamla skyltarna står kvar, men vägen de pekar på är svårforcerad. 

Råd 5: Gulla med de kringboende så de talar väl om ditt bygge.

Hjälp mig sprida detta!

Är du själv ”byggdrabbad”? Skriv en rad om hur “ditt” bygge skött kommunikationen. Tycker att det här var vettiga förslag? Vill hjälpa till? Tryck på gilla-knappen, skicka adressen till detta inlägg till din närmaste kommunalpolitiker eller tipsa andra som drabbats. Jag kommer gärna och föreläser för stadsbyggnadskontor, byggbolag eller för studenter. Arvodet kan diskuteras.

Länk till alla inlägg i serien: rapport från bygghelvetet