Antibes främsta sevärdhet (som idag är nästan bortglömd)

På en sidovägg på Hôtel de ville i Antibes sitter en minnessten med latinska tecken. Den ser inte mycket ut för världen men den ansågs länge som Antibes främsta sevärdhet. Det sägs att det var för den stenens skull som den lärde franske kungen Frans I besökte Antibes någon gång på 1500-talet.

Den var även känd av svenskar förr. Stenen lyftes fram som det bästa med Antibes av Ellen Rydelius 1932. Evert Taube använde den i ett minnestal över Lille Bror Söderlundh. Idag verkar det knappt vara någon som känner till den. Ja helt okänd är den inte, jag har nämligen nämnt den i flera av mina böcker så ett antal svenskar har läst om den. Kanske har några även blivit så nyfikna att de tittat på den.

Minnesstenen finns i två exemplar – vilket är original?

Vi börjar med en sak som jag hoppas att någon av er läsare kan hjälpa mig med – vilken av stenarna är originalet? Det finns nämligen två. Dels den gulaktiga som sitter utomhus, dels en vitare som står inne på det arkeologiska muséet. Jag har varit på muséet och försökt fråga dem men det gick ju lika bra som när jag försökte med mysteriet med Oppidum Cordula – jag fick frågande blickar till svar (jag frågade på engelska).

Om jag minns rätt så är det i museets böcker en bild på stenen som finns på museet. Kan dock inte dubbelkolla detta för boken ligger i Antibes medan jag skriver detta från Sverige. Jag fick nämligen för mig att jag ville fortsätta på min bloggserie med udda sevärdheter. Jag tycker att stenen på museet borde vara originalet medan den på väggen borde vara kopian, uppsatt på den plats där originalet tidigare satt.

Läser man äldre litteratur hänvisas till stenen på väggen men på sidan Monument-Tracker står det att den är en kopia. Hur som helst är stenen på väggen lättare att titta på, den finns precis ovanför marknaden på gränden som leder till katedralen.

Antibes sedd från en av bastionerna
Den klassiska vykortsbilden av gamla Antibes med vita toppar i bakgrunden. Den är tagen från taket till den bastion som idag rymmer det arkeologiska museet. Bilden har några år på nacken för palmen i bild har strukit med (alla palmer är inplanterade och för några år sedan drabbades de hårt av ohyra).

Epitaf över Septentrion eller Serapion

Stenen är en minnessten eller epitaf över Septentrion eller Serapion. Han var en tolvårig grekisk slav som dog efter att ha dansat två dagar på den romerska teatern. Den romerska teatern låg ungefär där busstationen ligger idag det vill säga i utkanten av den romerska staden.

Septentrion dans måste ha gjort avtryck ett stort avtryck på publiken eftersom hans fans bekostade en minnessten i marmor. Det var inte helt ovanligt att framstående barnslavar fick minnesstenar. Av de som bevarats verkar det mer vanligt att akrobater fått minnesstenar men det kan ju bero på vilka stenar som överlevt tills idag och finns dokumenterade.

Minnessten med romerska tecken Septentrion
Epitaf över Septentrion i Antibes. Den här versionen av stenen sitter på en vägg mellan marknaden och katedralen.

Inskriptionen på stenen

D. M.

PVERI SEPTENTRI

ONIS ANNORXI QUI

ANTIPOLI IN THEATRO

BIDVO SALTAVIT ET PLACVIT

Barnslavar vanliga under romartiden

Septentrion öde har länge fascinerat mig. Hur dog han? Hur levde han? Hur var livet som professionell dansör under romartiden? Med ojämna mellanrum har jag gjort djupdykningar hos Google och i olika böcker för att hitta mer om honom eller fenomenet generellt. Bland mina anteckningar hittar jag en hel del siffror.

Det ena är att många människor dog unga i det romerska Antibes, av de gravinskrifter arkeologerna undersökt var en fjärdedel tillägnade barn av sina föräldrar. Det mesta av detta är väl dolt under andra byggnader idag.

En annan fakta jag hittade gäller barnslavar generellt i romarriket. Varje år blev 57000 barn slavar. Antingen föddes de som slavar eller såldes som slavar av sina föräldrar. Antalet som blev slavar genom krigsbyten var relativt lågt. En del av dessa barn blev utvalda att lära sig något kvalificerat yrke, varav en liten del blev underhållare av olika slag.

Mer av detta slag i Strövtåg runt Antibes?

Jag skrev ovan att jag nämnt stenen i några av mina böcker, men då har jag nämnt den i förbigående utan att gå in på detaljer. Det mesta i denna text kommer ur manuset till Strövtåg runt Antibes. Där har jag tänkt gräva ner mig i allt som intresserar mig. Boken har varit nästan färdig i åratal men det är ett kostsamt projekt att ge ut och därför ligger den till sig. Kanske skrotar jag allt jag skrivit och skriver en helt annan typ av bok. Eller så buntar jag ihop det jag skrivit med några bilder och ger ut. Jag återkommer när jag tänkt några varv till.

Tills dess: det finns romerska stenar på fler ställen, som i en kyrka i Tourettes sur Loup.