Telia fiber – för dig som gillar pappersbrev

Jag har kommit på en ny slogan åt Telia: Telia fiber – för dig som gillar pappersbrev. Det kanske är lite långsökt men syftar på att ifall man beställer Telia fiber så får man ett halvår senare vackert köpa frimärken och leta upp en Postnord brevlåda om man vill skicka några större filer.

Sociala medier gav samma resultat som telefon

Igår slösade jag bort en hel arbetsdag på att jaga Telia. Det är egentligen Kockens jobb att jaga Telia och han har lagt mycket tid på det under fyra-fem månader med sina verktyg: mejl och telefon. Men eftersom fibern fortfarande inte är igång, och det inte finns några som helst tecken på att den någonsin kommer att dras igång, så gjorde jag ett försök med mina verktyg: sociala medier. Men det gav exakt samma resultat.

Del 1: Fiber från Telia

Del 2: Telia Twitter är samma skit som resten av företaget.

Rutten företagskultur

Det är något fundamentalt fel i företagskulturen när de medarbetare som har kundkontakt har som sin ryggmärgsreflex att skylla på kollegan.

Där har Kocken och jag samma erfarenheter, oavsett kontaktväg. Det ”är någon annans som ska göra” eller ”vi vidarebefordrar” eller ”kontakta min kollega” eller ”det är inte vi som hanterar” eller ”en tekniker kommer”.

Istället för att skrika ”men för helvete, sluta skicka runt oss i en djävla loop, lyft arslet och fixa problemet” gick jag igår kväll ut och ryckte upp en hel rabatt med höstanemoner. Någonstans halvvägs kom jag ihåg när jag hade anledning att ringa Bredbandsbolagets kundtjänst. Jag ringde arg som ett bi och fick prata med en kvinna som hade gått i en annan skola. Istället för Telias ”skyll på någon annan” så hade hon ”hur behåller jag henne som kund” på sin agenda. Efter 20 minuters samtal hade hon förvandlat mig till en trogen kund som gärna rekommenderar företaget vidare.

Nu byter jag mobiloperatör

Kocken och jag har olika åsikter om hur vi går vidare. Jag säger häv avtalet, ryck ut fibern och släng Telias grejer i närmaste skrotåtervinning (jag går gärna loss med yxan på dem). Telia förtjänar inte en spänn från oss. Kocken menar att enligt recensioner är den alternativa leverantören sämre. Eftersom Telia fiber innebär att man måste köpa frimärken och skicka sina filer med papperspost, så kan alternativet inte vara sämre. Sämre än obefintligt existerar inte.

Sämre än: skicka runt folk i loop, skyll på kollegan, dyk upp på andra tider än de som det skickas sms om och leverera inte på tid, finns ej. Det enda sättet som kunder kan reagera på undermåliga företag är att rösta med fötterna.

Tills Kocken når denna insikt ska jag ta tag i projektet byta mobiloperatör. Har haft samma sedan 1994 och mina telefonräkningar har alltså bekostat lönen för ett antal nollor genom åren. Inte mer. Jag struntar i täckning, struntar i pris, bara det inte är Telia.

Har du som läst detta också Telia? Byt du också! 

 

chefstomaten