Bokhandeln som jobbar bakvänt

Hej!
Detta inlägg har bytt rubrik (och genomgått en redigering, se längst ner för info). I detta utförliga inlägg kan du läsa historien om när jag ville stötta Mölndals bokhandel och det slutade med att jag istället rekommenderar alla läsare att välja någon annan butik.

Gamla rubriken: Välkommen till Mölndals första luftsignering av böcker

Torsdag den 12 december 2019 kl 18-19 gör jag ett av mina sällsynta uppdykanden i en bokhandel när jag luftsignerar böcker i Akademibokhandeln i Mölndals Galleria. Det blir alltså något helt unikt, signering utan böcker. Men kan man tävla i luftgitarr så ska det väl gå att luftsignera böcker? Jag håller på och övar på pantomimen att signera i luften och tror det kommer att bli rätt kul. Jag tänker i varje fall ha så roligt jag kan när jag nu reser i tre dagar för att stötta min lokala bokhandel.

Jag hoppas att du också kommer dit och drar på munnen. Vill du däremot ha min signatur i en bok tryckt på papper så får du kila över till någon av bokhandlarna i Göteborg t ex Nordstan, Järntorget eller Olskroken, åka till stora köpcentret Allum i Partille eller beställa på Bokus. Bokus kan vara bäst för de har alla titlar som finns i tryck i sitt sortiment. De fysiska bokhandlarna har lite olika sortiment och begränsat lager.

Jag är inte säker på om Akademibokhandeln i Nordstan har några ex kvar av Smultronställen, bilden är från tidigare i höstas och då hade de bara ett enda ex kvar i hyllan.

Mölndals bokhandel förberedde mitt besök genom att ha slutsålt

Vill du inte handla på nätet så kan alla bokhandlare ta hem de titlar du vill ha om du ger dem lite förvarning. Detta gäller alla bokhandlare utom möjligen Mölndalsbutiken som har förberett mitt besök i deras butik genom att se till att ha slut på de böcker de hade på hyllan tidigare. De har också bestämt sig för att inte fylla på varken med de eller några av de nyare titlarna.

Butiken väljer givetvis vilket sortiment de vill ha till försäljning. De känner sina kunder bäst och om deras kundkrets är Vino Tinto-drickare så är varken min Hermitage eller min Bandol särdeles gångbar. Men hade jag vetat om detta när vi för några månader bestämde att jag skulle komma dit och ge julklappstips så hade jag tackat nej. (Och hade de motiverat sig på ett annat sätt hade jag inte blivit sur och skrivit detta inlägg). Nu ska jag inte gå händelserna i förväg utan berätta lite om bokhandelsbranschen och varför författare dyker upp i bokhandeln ibland samt vem som tjänar på det. Vill du inte läsa allt, hoppa över Bokhandelsdöden är en bluff? och scrolla neråt till Mölndals bokhandels besked om julklappskvällen.

Mitt mål: stötta min lokala bokhandel

Alla läsare vet att jag sällan syns i bokhandeln. Det är inget jag prioriterar även om jag tycker det är väldigt roligt. Det är mer lönsamt för mig att skriva blogginlägg till dig kära läsare. Du är anledningen till att jag fortsätter skriva. Men vi har alla ett ansvar för den stadsbild vi vill ha.

Vill vi ha lokala affärer så behöver vi rösta med fötterna och handla hos dem. Mölndals centrum var utan bokhandel länge. Därför var det så roligt när en stor ny butik öppnade i Mölndals galleria. Jag har gjort mitt bästa, jag har sprungit där många varv (för att vara någon som bara är hemma några veckor per år), försökt hitta saker att handla och flitigt dela varje tillfälle i stories.

Tyvärr är det en sådan butik där jag har lite svårt att hitta något jag blir sugen på att köpa, trots att den är rätt stor. Det finns bokhandlare där jag går in bara för att jag går förbi, och kommer ut med en massa böcker jag inte tänkt köpa. I Mölndal är det mer tvärtom, jag blir lite deppig över utbudet och får kämpa lite för att hitta något att handla. Men jag har gjort mitt bästa. Bland annat har jag varit där och köpt ett gäng böcker skrivna av kollegor. Tänkte att de kunde bli bra att tipsa om under julklappskvällen.

Så här skrev jag på stories första gången jag var i den nya Mölndalsbutiken.

Är bokhandelsdöden en bluff?

Det är tufft att driva bokhandel idag. I branschpress har det de senaste åren skrivits en hel del om den så kallade bokhandelsdöden. Allt från ljudböcker till Netflix brukar anges som orsak. Jag har en teori. Det handlar till viss del om kompetens.

För det första är det inte så att alla bokhandlare är nära fallrepet. Jag har faktiskt för mig att det är tvärtom, att antalet bokaffärer generellt ökar. Men att utbudet av bokhandlare förändras. Många av kedjorna har problem medan specialbutiker och oberoende handlare frodas. En anledning är att specialbutikerna ofta drivs av ägarna och då är det mer motiverat att faktiskt sälja böcker. Ekvationen är enkel: sälj böcker -> få in pengar -> få ut lön -> få mat på bordet. När den ekvationen är i farten är det viktigt att faktiskt sälja böcker. Vilket också betyder att man behöver lära sig hur försäljning funkar idag.

Eminenta Boktugg.se har i veckan publicerat två artiklar om bokhandlare som är framgångsrika. Det ena är Gamla stans bokhandel och det andra är Söderköpings Bokhandel & Antikvariat. De har på många sätt olika förutsättningar men de har en sak gemensamt: de jobbar med en omfattande programverksamhet för att hela tiden locka besökare. Detta har gjort att Gamla stans bokhandel efter ett år är en institution som alla pratar om. Och det har gett Anders Karlin i Söderköping pris.

Det här är en bild från Gamla stans bokhandel tidigare i år. Jag och Maria Unde Westerberg höll Stockholmsreleasen av Rivieran inom räckhåll.där. Det var en fantastiskt kul kväll men svettigt, både för att det var så många människor på plats och för att vi fick signera så många böcker. Tror vi satte rekord för den butiken vad gäller försäljning under en signering.

De närmaste två veckorna avgör för många bokhandlare hur deras årsbokslut ska se ut. De som under året har jobbat flitigt med event för att skapa stamkunder kommer lätt att ha butiker som ser ut som bilderna från Gamla stans bokhandel. Andra kommer att få det kämpigt.

Event driver försäljning

För bokhandlare, och annan detaljhandel för den delen, är olika typer av event nyckeln för att tjäna pengar. Det funkar inte att ha något enstaka event här och där, utan det handlar om att ha ett fylligt och kontinuerligt flöde av intressanta aktiviteter för att vänja lokalbefolkningen vid att här händer det grejer hela tiden. Människor ska veta om att det är värt att alltid gå förbi, för det är alltid något nytt på gång. På så sätt skapar man trogna stamkunder.

Eventen har flera uppgifter. Dels har vi själva eventet. En del går försäljningsmässigt bra, andra går inte så bra. Det jämnar ut sig och spelar mindre roll (för bokhandeln). Men eventen är en möjlighet att kommunicera med kunderna oavsett om de kommer till just detta event eller ej. Istället för att mangla ut reklam som folk avskyr så har bokhandeln ett erbjudande att komma med. ”Kom och lyssna på NN alldeles gratis”.

Dessutom ger eventen en möjlighet att ta bilder med butiken full med folk. Både efterarbetet och förarbetet är en möjlighet att öka omsättningen och förvandla förbipasserande till stamkunder. Då har jag bara nämnt bokhandelns marknadsföring. De allra flesta författare har egna kanaler. De har möjlighet att nå ut till sina läsare och dra in folk i bokhandeln. Första lektionen i marknadsföring är att ifall två varumärken slår ihop sin marknadsföring och hjälps åt kan de nå ut mycket längre, än vad var och en skulle kunna göra själva. Samarbete betyder att 1 + 1 blir 3. Fast i den digitala eran där algoritmer förstärker populära inlägg är det snarare 1 + 1 blir 10.

Rivieran inom räckhåll är verkligen trendig och just nu har vi lagerrensning hos Bokus på de sista exemplaren av första tryckningen.

Författarbesök är viktiga för bokhandeln…

Nu har jag sjungit eventens lov. Det är ur bokhandelns perspektiv. För bokhandeln är det toppen att kontinuerligt ha lockbeten för att få in fler människor i butiken. Vissa gånger kommer många besökare, andra färre. Det beroende delvis på författarnamnet och hur mycket den personen jobbar med sin marknadsföring. Men det beror också på vädret och huruvida det är en fotbollsmatch som konkurrerar med uppmärksamheten.

En hel del av de människor som lockas in i butiken tack vare eventet kommer att handla, antingen denna gång eller nästa gång de går in. Men de kanske inte köper just den författarens bok utan någon av de andra tvåtusen titlarna på hyllorna. För bokhandeln spelar det ju ingen roll. De hade ett event, de fick in fler människor i butiken och dagskassan blev större än utan eventet.

… men de är slöseri med tid för författare

För författare ser det lite annorlunda ut. För några år sedan ställde jag upp ett par gånger och pratade om mina titlar i serien Karavan reseguider. Jag vet att min insats gjorde skillnad för bokhandeln för jag såg ju att de jag pratat med vandrade iväg till kassan med böcker under armen. Men det var inte nödvändigtvis titlar jag skrivit.

Under en av kvällarna gick inte en enda av mina titlar åt, för de kunder som var i butiken den kvällen skulle inte åka till Frankrike utan till andra länder. Då är det klart att jag rekommenderade mina kollegors böcker istället. Min direkta intäkt av den kvällen var alltså noll kronor fast jag la ner flera timmar om man räknar in förberedelser och restid.

Mitt exempel är absolut inte udda, jag har otaliga kollegor som kan berätta liknande historier. Det är sällsynt att enstaka författarbesök genererar såpass stor försäljningsökning, att det motiverar arbetstiden. Det är mer lönsamt för författare att stanna hemma och skriva på nästa bok. En hel del bokhandlare har därför slutat med författarbesök för de har ledsnat på att författare blir besvikna över den låga försäljningen.

Långsiktigt kan samarbete med bokhandel löna sig

Jag tror ändå att mitt deltagande i resekvällarna var värt tiden. För de där resekvällarna ägde rum i välskötta butiker med supertrevlig och kunnig personal.

Genom att personalen lyssnade på mig lärde de sig mer om mina böcker och kan därför sälja in mina böcker till kommande kunder. I varje fall är det min teori, jag har inte tillgång till statistik så jag kan inte dubbelkolla. Men jag har många kollegor som kan vittna om att enskilda butiker kan göra stor skillnad i den totala försäljningen, om personalen rekommenderar deras bok.

Efterförsäljningen är A och O

På sikt kan alltså besök i bokhandeln ge klirr i författarens plånbok. Särskilt om det är något man gör återkommande och regelbundet. Det finns många idag bästsäljande författare som byggt upp en trogen läsekrets genom att under några år kuska land och rike runt. Det handlar både om att bygga upp relation med läsare, och med ambassadörer i bokhandeln.

Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan i Stockholm är också vana vid event.

Mölndals bokhandels besked om julklappskvällen

Av det jag skrivit framgår kanske att det är helheten som är det väsentliga och gör att det kan vara värt för författare att samarbeta med bokhandeln. Jag bjuder på min arbetstid och mitt nätverk, de marknadsför min bok i förväg och säljer den efteråt. Samarbete.

Det förutsätter dock att de verkligen marknadsför min bok i förväg samt säljer den efteråt. En vecka innan den planerade julklappskvällen i Mölndal fick jag ett mejl från bokhandeln att de förväntade sig att jag skulle bära dit de exemplar jag ville sälja under själva eventet. Det betyder att de inte skyltar med mina böcker före och inte säljer den efteråt, utan att det bara är de personer som kommer just den timmen som kan handla. Med de premisserna går jag garanterat back på deltagandet.

Dessutom hade de utökat julklappskvällen så att vi skulle vara tre författare plus personalen som pratade. Visserligen kan tre författare som alla drar dit sina läsare få in fler kunder i butiken. Men det blir också kort om tid för besökarna att hinna handla något och väldigt stressigt för mig att både nämna mina egna samt de kollegors böcker jag hade valt ut.

Reseskribent på resande fot

Sedan var det lite kort förvarning för min del att bokhandeln överlämnade frakten av böcker till mig. Eftersom jag reser en hel del, bor trångt och har skrivit många böcker har jag sällan något lager hemma. Av en del titlar har jag ett enda exemplar, precis tillräckligt för att kunna ta en bild av mina utgivna böcker.

Jag kan förstås beställa hem exemplar men mina titlar är utgivna på ganska många olika förlag. Det betyder att ifall jag ska beställa hem exemplar av flera titlar blir det flera separata fraktkostnader plus att jag sedan ska få böckerna från Ica hem till mig och sedan vidare till bokhandeln och därefter hem igen.

Mellan bokhandelns meddelande att ”du får bära hit dina egna böcker” och själva eventet ska jag göra resan Funäsdalen-Täby-Stockholm-Dublin-Belfast-Dublin-Stockholm-Mölndal. Jag kommer i bästa fall anlända till Mölndal ett par timmar innan eventet och jag åker igen morgonen efter. (Jag reser alltså till Mölndal enkom för detta event och gör det på egen bekostnad). De timmar jag är i Mölndal kan jag ägna åt bättre saker än att bära böcker fram och tillbaka genom Mölndal känner jag. Visserligen vill jag stötta min lokala bokhandel men det får ju vara någon måtta.

Jakten på billig frakt: därför finns de nya titlarna hos distributörer

Bokhandeln däremot beställer hem böcker kontinuerligt och får sina leveranser direkt till butiken. Det finns personal som packar upp böckerna och de har kassaregister med koppling till sin bokföring. De är på alla sätt mer lämpade för att hantera och sälja böcker, de är ju en bokhandel för sjutton gubbar!

Butiken hade lätt kunnat lägga med mina böcker med andra beställningar, eftersom mina böcker finns där böcker finns och beställs genom sedvanliga kanaler. Det hade sänkt fraktkostnaden per bok betydligt.

För er som inte har någon insyn i bokbranschen kan jag nämna att fraktkostnader är det man verkligen jagar för det är snorlätt att frakten äter upp hela förtjänsten. Det är faktiskt huvudskälet till att jag placerat boken Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm hos en distributör – för att det ska bli billigare för bokhandeln att ta hem den jämfört med om jag hade den staplad hemma. Skillnaden är nästan en hundring per bok.

Mitt fokus är att läsarna inte ska bli besvikna

Jag betalar å andra sidan en hel del till distributören – vilket kanske förklarar att jag blev rätt sur över att jag först ska betala för att göra det så smidigt och billigt för bokhandeln som möjligt och sedan lämpar de ändå över jobbet och extra kostnader på mig.

De försökte i varje fall. Jag svarade att jag beklagade men jag kunde tyvärr inte ta med böcker. De vidhöll vid sitt nej och då svarade jag att då får jag signera de böcker som kunderna tar med sig från andra butiker. Jag skrev också att vi får hjälpas åt att sprida info att alla behöver köpa boken i förväg, så att inga läsare blir besvikna.

I min värld så är det viktigaste läsarna. Därför kändes det viktigt för mig att informationen att jag skulle komma till butiken och signera böcker – förutsatt att folk hade dem med sig – var viktig att få ut.

Mölndalsbutiken hänvisar till regelverk

Motiveringen jag fått från Mölndalsbutiken är att då de inte har någon av våra titlar i sortimentet ”får” de inte beställa hem dem genom de vanliga kanalerna. Det är jag som satt fnuttar på får. För det första har det aldrig varit några problem för någon butik i den kedjan att lägga till titlar av lokalt intresse i sortimentet om de vill (min kursivering).

Ordet lokalt intresse kan dessutom användas ganska fritt och den strikta begränsningen i antal lokala titlar som fanns för några år sedan lär ha luckrats upp. Smultronställen börjar inom promenadavstånd från butiken, det kallar jag för lokalt. För det andra så har jag sett både Smultronställen och Rivieran inom räckhåll till salu i andra butiker i samma kedja. Så bevisligen går det att ta in dem om man vill.

För det tredje är några av mina äldre titlar centralt inköpta och de fanns på hyllan när jag var i butiken och gjorde upp om julklappskvällen. Jag erbjöd mig att istället prata om någon av de titlarna om de föredrog det. Det förslaget svarade de aldrig på. Jag tycker att jag var både konstruktiv och tillmötesgående i min dialog. Åtminstone i början. Men allt eftersom kände jag mig mer och mer inbjuden med armbågen.

Bilder från området runt Gunnebo slott i Mölndal är med i boken Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm.

Mölndals bokhandel väljer bort förbeställningar

Om det hade funnits en regel som sett ut så som den bokhandelanställda jag mejlade med hävdade (och eventuellt trodde) så fanns det ändå en till lösning som var enkel att ordna då bokhandeln valde att ha föranmälning till julklappskvällen. (Något som är smidigt för att de då vet hur många förfriskningar de ska skaffa men mindre bra då anmälan alltid minskar antalet deltagare).

De hade kunnat ställa det blädderex de tidigare fått av Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm i kassan med en skylt att alla som vill ha ett signerat exemplar och träffa författaren kan anmäla sig si och så och samtidigt beställa ett exemplar. Den boken är så stor och iögonfallande att den fungerar som reklamblad i sig själv så det hade garanterat lockat en och annan.

Butiken hade också kunnat sälja det exemplar de fått för 509 kronor, för det är vad andra butiker i Akademibokhandeln tar för den. Akademibokhandeln tjänar för övrigt mer per sålt exemplar än vad jag gör. (Läs gärna den meningen en gång till i anslutning till vad jag skrivit ovan om fördelningen av arbetet).

Bokhandelns version av säljande inbjudan

För att ytterligare bättra på mitt humör så fick jag se bokhandelns reklam för eventet. De har med viss skicklighet lyckats att i inbjudan glömma porträtt, bokomslag, titel eller titlar, info om genre och någon form av säljtext. Då har jag ändå försett dem med allt detta i mycket god tid.

Med två okända debutanter och en reseskribent med ett vanlig namn behövs bilderna och säljinfon för att potentiella kunder ska veta vad som väntar och lockas att anmäla sig.

Författarna marknadsför butikens event

Eftersom inbjudan var lite informationsmässigt tunn och tiden knapp skapade jag ett Facebook-event och bjöd in butiken att stå som arrangör. Jag satt på natten och googlade fram lite info om alla tre författare och våra senaste titlar. De andra två författarna är debutanter med böcker som är helt olika mina. Vi tre har alla hjälpts åt att sprida denna inbjudan. De andra två författarna verkar kanontrevliga så det ska bli kul att träffa dem och jag är ju en varm anhängare av samarbete – även om jag brukar förorda att man i första hand ska göra försäljningsevent tillsammans med författare vars målgrupp överlappar sin egen.

Jag har också pytsat in lite pengar för att sprida eventet. För övrigt har jag bjudit in lokaltidningen till det unika eventet luftsignering och jag har sett till att Mölndals galleria gör reklam för eventet. Jag har också annonserat på Instagram att jag kommer till Mölndalsbutiken samt att man måste ta med egna böcker för att få dem signerade. Det sistnämnda är ju inget jag tycker är roligt att skriva, men det är viktigt att inte läsarna kommer till butiken och blir besvikna.

Jag har erbjudit bokhandeln en workshop

Jag vill gärna tro att Mölndalsbutikens agerande gentemot mig beror på okunskap. Därför har jag erbjudit mig att mot betalning hålla en workshop för personalen i hur de kan använda event för att öka butikens omsättning. Jag jobbar med marknadsföring och kommunikation till vardags, har skrivit en bok om marknadsföring och har en gång i tiden jobbat med event på ett hybridförlag så detta råkar vara något jag kan.

Bokhandeln har svarat, men jag har lagt undan mejlet oläst. Det är möjligt att det är ett toppentrevligt och intelligent mejl som gör att jag får göra en jättepudel och fylla alla mina kanaler med texter om hur fin och bra Mölndals bokhandel är och hur jag rekommenderar alla att handla alla sina julklappar där. I så fall återkommer jag. Men just nu vågar jag inte riskera att förlora mer nattsömn över snömos. Istället har jag skrivit av mig en liten del av frustrationen genom att skriva detta långa inlägg.

Värna dina lokala bokälskare eller trampa på dem?

En nackdel med att vara en engagerad person som vill att allt ska vara professionellt gjort är att man kan bli frustrerad ibland. Och frustrationen var rätt hög här i några dagar när mejlen gick fram och tillbaka.

Det är helt upp till Mölndals bokhandel vilka affärsmässiga beslut de fattar. Men det känns som de gör allt bakvänt. Här har de en författare med viss lokal förankring, en författare som publicerar 1-2 titlar per år och därmed skulle kunna bli ett återkommande dragplåster. Denna person erbjuder sig entusiastiskt att lägga ner en massa energi på aktiviteter som ska öka deras omsättning. Vad gör de?

Frågar du mig så är min rekommendation att alltid värna lokala bokälskare så att de kan agera ambassadörer och rekommendera ens butik. Man ska absolut undvika att de känner sig lurade eller trampade på. För jag känner mig lurad. Det möte jag hade med dem i somras gav mig ett helt annat intryck av dem och av julklappskvällens utformning, än mejlen nu på slutet. Jag har lagt ut en tusenlapp på biljettpengar för att jag hade fått intrycket av det här skulle bli en vettig långsiktig investering i ett fruktsamt samarbete.

Kom och ge mig en kram

Nåväl. Kom gärna till Mölndal galleria på torsdag 12 december och ge mig en kram. Har du med dig någon bok du köpt på annan plats så signerar jag den gärna. Vill du ställa frågor eller snacka så kan jag ställa upp och vara tillgänglig efteråt. Vi kan då gå till någon av pubarna i närheten.

Har du inte fått tag i din önskade bok så hojta till. Kanske kanske kanske kan jag få med något enstaka exemplar av en bok om du säger till i förväg. Det förutsätter dock att jag kommer till stan i tid, får tag i en nyckel och har boken hemma.

Tack vare allt strul har jag blivit lite trött och har förlagt mina lägenhetsnycklar någonstans längs vägen. Extranycklar finns i men det är inte säkert att jag får fatt dem före min luftsignering.

Vi ses hoppas jag!

Edit 11 december: Fick sms igår att eventet är inställt på grund av för få anmälningar. Jag är inte förvånad och faktiskt lite lättad även om jag hade sett fram emot det här (fram till sista veckan då det förbyttes i andra känslor). Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska hoppa över resan till Mölndal eller åka ändå. Jag tror att biljetterna är icke ombokningsbara och de har jag ju ändå betalt. Hör av dig om du har en bok du vill ha signerad, eller hade tänkt dyka upp utan bok för att träffa mig, så vet jag.

Handla någon annanstans (edit 15 juli 2020)

Jag har bytt rubrik och redigerat texten för ökad tydlighet (det blev visst en ganska rejäl smula innan jag var färdig). Jag har strukit någon upprepning, lagt till några underrubriker för att lätta upp läsningen samt någon förklaring här och där på saker som kanske inte var så självklara för människor utan branschkunskap.

Sedan jag skrev ovanstående har coronan satt effektiva käppar i hjulen för fysiska event så nu får man tänka nytt. Mitt fokus är fortsatt att läsarna ska bli nöjda. Så jag passar på och tackar alla som beställer mina böcker. Tack!

Två år senare (edit 17 december 2021)

Skyltning i entrén till Akademibokhandeln i Mölndals galleria.

chefstomaten