Välkommen till Mölndals första luftsignering av böcker!

Torsdag den 12 december 2019 kl 18-19 gör jag ett av mina sällsynta uppdykanden i en bokhandel när jag luftsignerar böcker i Akademibokhandeln i Mölndals Galleria. Det blir alltså något helt unikt, signering utan böcker. Men kan man tävla i luftgitarr så ska det väl gå att luftsignera böcker? Jag håller på och övar på pantomimen att signera i luften och tror det kommer att bli rätt kul. Jag tänker i varje fall ha så roligt jag kan när jag nu reser i tre dagar för att stötta min lokala bokhandel.

Jag hoppas att du också kommer dit och drar på munnen. Vill du däremot ha min signatur i en bok tryckt på papper så får du kila över till någon av bokhandlarna i Göteborg t ex Nordstan, Järntorget eller Olskroken, åka till stora köpcentret Allum i Partille eller beställa på Bokus. Bokus kan vara bäst för de har i princip alla titlar, bokhandlarna har lite olika sortiment och begränsat lager. Alla bokhandlare kan dock ta hem de titlar du vill ha (utom möjligen Mölndalsbutiken som inte riktigt hittar sitt beställningssystem och har förberett eventet genom att se till att ha slut även på de titlar de hade inne tidigare i höstas).

Jag är inte säker på om de har några ex kvar av Smultronställen i Nordstan, bilden är från tidigare i höstas och då hade de bara ett enda ex i hyllan. Vet ej om de hade resten på lagret eller om de var sålda.

Jag skulle stötta min lokala bokhandel

Alla läsare vet att jag sällan syns i bokhandeln. Det är inget jag prioriterar för det är betydligt mer lönsamt för mig att skriva blogginlägg till dig kära läsare. Du är anledningen till att jag fortsätter skriva. Men vi har alla ett ansvar för den stadsbild vi vill ha.

Vill vi ha lokala affärer så behöver vi rösta med fötterna och handla hos dem. Mölndals centrum var utan bokhandel länge. Därför var det så roligt när en stor ny butik öppnade i Mölndals galleria. Jag har gjort mitt bästa, jag har sprungit där många varv (för att vara någon som bara är hemma några veckor per år), försökt hitta saker att handla och flitigt dela varje tillfälle i stories.

Tyvärr är det en sådan butik där det är jobbigt att hitta något trots att den är rätt stor. Det finns bokhandlare där jag går in bara för att jag går förbi, och kommer ut med en massa böcker jag inte tänkt köpa. I Mölndal är det mer tvärtom, jag får kämpa för att hitta något att handla. Men jag har gjort mitt bästa även om det mest blivit samma pocket som jag kunde köpt på Ica.

Så här skrev jag på stories första gången jag var i den nya Mölndalsbutiken.

Är bokhandelsdöden en bluff?

En del bokhandlare lär ha det tufft idag. I branschpress har det de senaste åren skrivits en hel del om den så kallade bokhandelsdöden. Allt från ljudböcker till Netflix brukar anges som orsak. Jag har en teori. Det handlar om kompetens.

För det första är det inte så att alla bokhandlare är nära fallrepet. Jag har faktiskt för mig att det är tvärtom, att antalet bokaffärer generellt ökar. Men att utbudet av bokhandlare förändras. Många av kedjorna har problem medan specialbutiker och oberoende handlare frodas. En anledning är att specialbutikerna ofta drivs av ägarna och då är det mer motiverat att faktiskt sälja böcker. Ekvationen är enkel: sälj böcker -> få in pengar -> få ut lön -> få mat på bordet. När den ekvationen är i farten är det viktigt att faktiskt sälja böcker. Vilket också betyder att man behöver lära sig hur försäljning funkar idag.

Eminenta Boktugg.se har i veckan publicerat två artiklar om bokhandlare som är framgångsrika. Det ena är Gamla stans bokhandel och det andra är Söderköpings Bokhandel & Antikvariat. De har på många sätt olika förutsättningar men de har en sak gemensamt: de jobbar med en omfattande programverksamhet för att hela tiden locka besökare. Detta har gjort att Gamla stans bokhandel efter ett år är en institution som alla pratar om. Och det har gett Anders Karlin i Söderköping pris.

Det här är en bild från Gamla stans bokhandel tidigare i år. Jag och Maria Unde Westerberg höll Stockholmsreleasen av Rivieran inom räckhåll.där. Det var en fantastiskt kul kväll men svettigt, både för att det var så många människor på plats och för att vi fick signera så många böcker. Tror vi satte rekord för den butiken vad gäller försäljning under en signering.

De närmaste två veckorna avgör för många bokhandlare hur deras årsbokslut ska se ut. De som under året har jobbat flitigt med event för att skapa stamkunder kommer lätt att ha butiker som ser ut som bilderna från Gamla stans bokhandel. Andra kommer att få det kämpigt.

Event driver försäljning

För bokhandlare, och annan detaljhandel för den delen, är olika typer av event nyckeln för att tjäna pengar. Det funkar inte att ha något enstaka event här och där, utan det handlar om att ha ett fylligt och kontinuerligt flöde av intressanta aktiviteter för att vänja lokalbefolkningen vid att här händer det grejer hela tiden. Människor ska veta om att det är värt att alltid gå förbi, för det är alltid något nytt på gång. På så sätt skapar man trogna stamkunder.

Eventen har flera uppgifter. Dels har vi själva eventet. En del går försäljningsmässigt bra, andra går inte så bra. Det jämnar ut sig och spelar mindre roll (för bokhandeln). Men eventen är en möjlighet att kommunicera med kunderna oavsett om de kommer till just detta event eller ej. Istället för att mangla ut reklam som folk avskyr så har bokhandeln ett erbjudande att komma med. “Kom och lyssna på NN alldeles gratis”.

Dessutom ger eventen en möjlighet att ta bilder med butiken full med folk. Både efterarbetet och förarbetet är en möjlighet att öka omsättningen och förvandla förbipasserande till stamkunder. Då har jag bara nämnt bokhandelns marknadsföring. De allra flesta författare har egna kanaler. De har möjlighet att nå ut till sina läsare och dra in folk i bokhandeln. Första lektionen i marknadsföring är att ifall två varumärken slår ihop sin marknadsföring och hjälps åt kan de nå ut mycket längre, än vad var och en skulle kunna göra själva. Samarbete betyder att 1 + 1 blir 3. Fast i den digitala eran där algoritmer förstärker populära inlägg är det snarare 1 + 1 blir 10.

Rivieran inom räckhåll är verkligen trendig och just nu har vi lagerrensning hos Bokus på de sista exemplaren av första tryckningen.

Viktigt för bokhandeln, slöseri med tid för författare

Nu har jag sjungit eventens lov. Det är ur bokhandelns perspektiv. För författare ser det lite annorlunda ut. För att det ska vara lönsamt så gäller samma som för bokhandeln: det måste vara något återkommande. Typ “nu kommer lokala författaren X tillbaka för femtiotolfte gången och pratar om något som kanske eller kanske inte är hens bok”.

Hur menar jag nu? Jo för bokhandeln är det toppen att kontinuerligt ha lockbeten för att få in fler människor i butiken. Vissa gånger kommer många besökare, andra färre. Det beroende delvis på författarnamnet och hur mycket den personen jobbar med sin marknadsföring. Men det beror också på vädret och huruvida det är en fotbollsmatch som konkurrerar med uppmärksamheten.

En hel del av de människor som lockas in i butiken tack vare eventet kommer att handla, antingen denna gång eller nästa gång de går in. Men de kanske inte köper just den författarens bok utan någon av de andra tvåtusen titlarna på hyllorna.

För bokhandeln spelar det ju ingen roll. De hade ett event, de fick in fler människor i butiken och dagskassan blev större än utan eventet. Men för författare är det sällsynt att ett enstaka författarbesök genererar en så ökad försäljning, att det motiverar arbetstiden. Det är mer lönsamt för oss att stanna hemma och skriva på nästa bok.

Men vi kan se besöken som en långsiktig investering i våra varumärken. För några år sedan ställde jag upp ett par gånger och pratade om Karavan reseguider. Det var i välskötta butiker med jättetrevlig personal. Jag vet att jag sålde rätt många böcker för jag såg ju att de jag pratat med vandrade iväg till kassan med böcker under armen. Men under en av kvällarna gick inte en enda av mina egna böcker åt, för de kunder som var där skulle inte åka till Frankrike utan till andra länder. Då är det klart att de hellre handlade någon av mina kollegors böcker. Min direkta intäkt av den kvällen var alltså noll kronor fast jag la ner flera timmar om man räknar in förberedelser och restid. Men på sikt kanske det inte var helt fel. För personalen som lyssnade på mig lärde ju sig mer om mina böcker och kunde därför sälja in mina böcker till kommande besökare. I varje fall är det min teori, jag har inte tillgång till statistik så jag kan inte dubbelkolla.

Ännu bättre hade det säkert varit om jag besökt samma butik flera gånger så som Kim M Kimselius gjorde under många år.

Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan i Stockholm är också vana vid event.

För- och efterförsäljningen viktig

Av det jag skrivit framgår kanske att det är helheten som är det väsentliga och gör att det kan vara värt att samarbeta med bokhandeln. Jag bjuder på min arbetstid och mitt nätverk, de marknadsför min bok i förväg och säljer den efteråt. Samarbete.

Det förutsätter dock att de verkligen marknadsför den i förväg samt säljer den efteråt. En vecka innan den planerade julklappskvällen i Mölndal fick jag ett mejl från bokhandeln att de förväntade sig att jag skulle bära dit mina böcker själv för själva eventet. För det första betyder det att de inte skyltar med mina böcker före och efter. Utan att det bara är de personer som kommer just den timmen som kan handla och under den timmen ska tre författare samt personalen ge julklappstips så det lär ju knappast bli någon tid för att shoppa överhuvudtaget.

Sedan är det rent praktiskt en smula opraktiskt för min del. Mina böcker ligger på ganska många olika förlag och olika distributörer. Det spelar ingen roll för bokhandeln, de beställer kontinuerligt från allihop. Bokhandeln har fraktavtal med betydligt billigare frakt än vad jag har någon möjlighet att förhandla till mig. De kan dessutom lägga med mina böcker med andra beställningar, vilket ytterligare sänker frakten per bok. Bokhandeln får leveranser direkt till butiken kontinuerligt och de har personal som tar emot böcker och packar upp böcker på hyllorna. De har kassaregister med koppling till sin bokföring och är på alla sätt mer lämpade för att sälja böcker. De är ju en bokhandel för sjutton gubbar!

Mellan beskedet att “du får fixa transporten av böcker” och själva eventet skulle jag göra resan Funäsdalen-Täby-Stockholm-Dublin-Belfast-Dublin-Stockholm-Mölndal. Jag ska i bästa fall anlända till Mölndal ett par timmar innan eventet och jag åker igen morgonen efter. Tycker ni att det i den här listan ser ut som om jag är en lämplig person för att beställa böcker med svindyr frakt till närmaste Ica för att bära över dem till bokhandeln?

Kan jag så försöker jag alltid signera böcker till läsare som vill.

Bokhandelns version av säljande inbjudan

Bokhandeln visade också sin inbjudan. De har med viss skicklighet lyckats att i inbjudan glömma porträtt, bokomslag, titlar på någon böckerna, info om genre och någon form av säljtext. Då har jag ändå försett dem med allt detta. Dessutom har de fått ett blädderex av Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm som de kan sälja för 509 kronor för det är vad Akademibokhandeln tar för den titeln. (Akademibokhandeln tjänar för övrigt mer per sålt exemplar än vad jag gör).

Eftersom inbjudan var lite informationsmässigt tunn skapade jag ett Facebook-event med kort info om alla tre författare och våra senaste titlar (de andra två är debutanter så de har bara varsin bok som är aktuell). Vi tre har alla hjälpts åt att sprida denna inbjudan (de andra två författarna verkar kanontrevliga även om våra målgrupper inte överlappar varandra). Jag har också pytsat in lite pengar för att sprida eventet.

För övrigt har jag bjudit in lokaltidningen till det unika eventet luftsignering och jag har sett till att Mölndals galleria gör reklam för eventet. Jag har också annonserat på Instagram att jag kommer till Mölndalsbutiken samt att man måste ta med egna böcker för att få dem signerade. Jag tycker att jag har skött min del av samarbetet.

Jag har erbjudit bokhandeln en workshop

Eftersom jag inte varit så imponerad av hur bokhandeln agerat har jag erbjudit mig att mot betalning hålla en workshop för personalen i hur de kan använda event för att öka butikens omsättning. Jag jobbar med marknadsföring och kommunikation till vardags, har skrivit en bok om marknadsföring och har en gång i tiden jobbat med event på ett hybridförlag så detta råkar vara något jag kan.

Bokhandeln har svarat, men jag har lagt undan mejlet oläst. Det är möjligt att det är ett toppentrevligt och intelligent mejl som gör att jag får göra en jättepudel och fylla alla mina kanaler med texter om hur fin och bra Mölndals bokhandel är och hur jag rekommenderar alla att handla alla sina julklappar där. I så fall återkommer jag. Men just nu vågar jag inte riskera att förlora mer nattsömn över snömos.

Argumentet från Mölndalsbutiken är att de inte har någon av mina titlar i sortimentet för närvarande och därför “får” de inte beställa hem dem. Nu är inga som helst problem för bokhandeln att lägga till böcker av lokalt intresse i sortimentet om de vill. Ordet lokalt intresse kan dessutom användas ganska fritt. Och Smultronställen börjar inom promenadavstånd från butiken, vet inte hur en bok ska bli mer lokal.

Kom och ge mig en kram samt drick en pint med mig

En nackdel med att vara en engagerad person som vill att allt ska vara professionellt gjort är att man kan bli frustrerad ibland. Och frustrationen var rätt hög här i några dagar. Det är ju helt upp till bokhandeln hur de agerar men de måste väl fatta att det här agerandet kostar dem pengar? Just lokala bokälskare ska man värna och inte lura på pengar (jag har lagt ut en tusenlapp på biljettpengar för att jag hade fått intrycket av det här skulle bli en vettig långsiktig investering i ett fruktsamt samarbete).

Nåväl. Kom gärna till Mölndal galleria på torsdag 12 december och ge mig en kram. Har du med dig någon bok du köpt på annan plats så signerar jag den gärna. Efteråt tänkte jag att vi går till någon av pubarna i centrum och snackar lite. Om du säger vilken titel du vill ha kanske jag kan få med ett ex av den dit och sälja. Det förutsätter dock att jag kommer till stan i tid, får tag i en nyckel och har boken hemma.

När man är trött är det lätt att glömma saker och jag har förlagt mina lägenhetsnycklar någonstans längs vägen. Extranycklar finns men det är inte säkert att jag får fatt dem före min luftsignering.

Vi ses hoppas jag!

Edit 11 december: Fick sms igår att eventet är inställt på grund av för få anmälningar. Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska hoppa över resan till Mölndal eller åka ändå. Jag tror att biljetterna är icke ombokningsbara och de har jag ju ändå betalt. Hör av dig om du har en bok du vill ha signerad, eller hade tänkt dyka upp utan bok för att träffa mig, så vet jag.