Därför ska du handla i Mölnlycke Bok & Papper istället för bokhandel i Mölndals galleria

Hej hej!
Detta är ett inlägg som bytt rubrik sedan jag skrev det för några månader sedan. Kan lägga till att jag ännu inte varit själv i bokhandeln i Mölnlycke men jag har hört från flera håll att den ska vara riktigt bra. Läs texten så får vi se vad du säger, håller du med om min rekommendation var du ska handla?

Gamla rubriken: Välkommen till Mölndals första luftsignering av böcker

Torsdag den 12 december 2019 kl 18-19 gör jag ett av mina sällsynta uppdykanden i en bokhandel när jag luftsignerar böcker i Akademibokhandeln i Mölndals Galleria. Det blir alltså något helt unikt, signering utan böcker. Men kan man tävla i luftgitarr så ska det väl gå att luftsignera böcker? Jag håller på och övar på pantomimen att signera i luften och tror det kommer att bli rätt kul. Jag tänker i varje fall ha så roligt jag kan när jag nu reser i tre dagar för att stötta min lokala bokhandel.

Jag hoppas att du också kommer dit och drar på munnen. Vill du däremot ha min signatur i en bok tryckt på papper så får du kila över till någon av bokhandlarna i Göteborg t ex Nordstan, Järntorget eller Olskroken, åka till stora köpcentret Allum i Partille eller beställa på Bokus. Bokus kan vara bäst för de har alla titlar som finns i tryck i sitt sortiment. De fysiska bokhandlarna har lite olika sortiment och begränsat lager.

Jag är inte säker på om Akademibokhandeln i Nordstan har några ex kvar av Smultronställen i Nordstan, bilden är från tidigare i höstas och då hade de bara ett enda ex kvar i hyllan.

Alla bokhandlare kan beställa hem önskade titlar

Vill du inte handla på nätet så kan alla bokhandlare ta hem de titlar du vill ha om du ger dem lite förvarning. Detta gäller alla bokhandlare utom möjligen Mölndalsbutiken som har förberett mitt besök i deras butik genom att se till att ha slut på de böcker de hade på hyllan tidigare. De har också bestämt sig för att inte fylla på varken med de eller några andra titlar.

De väljer givetvis vilket sortiment de vill ha till försäljning och det är bara att tugga i sig att de inte tror att de kan tjäna pengar på mina titlar. Men hade jag vetat om detta när vi för några månader bestämde att jag skulle komma dit och ge julklappstips så hade jag tackat nej. Nu ska jag inte gå händelserna i förväg utan berätta lite om bokhandelsbranschen och varför författare dyker upp i bokhandeln ibland.

Mitt mål: stötta min lokala bokhandel

Alla läsare vet att jag sällan syns i bokhandeln. Det är inget jag prioriterar för det är betydligt mer lönsamt för mig att skriva blogginlägg till dig kära läsare. Du är anledningen till att jag fortsätter skriva. Men vi har alla ett ansvar för den stadsbild vi vill ha.

Vill vi ha lokala affärer så behöver vi rösta med fötterna och handla hos dem. Mölndals centrum var utan bokhandel länge. Därför var det så roligt när en stor ny butik öppnade i Mölndals galleria. Jag har gjort mitt bästa, jag har sprungit där många varv (för att vara någon som bara är hemma några veckor per år), försökt hitta saker att handla och flitigt dela varje tillfälle i stories.

Tyvärr är det en sådan butik där jag har lite svårt att hitta något jag blir sugen på att köpa, trots att den är rätt stor. Det finns bokhandlare där jag går in bara för att jag går förbi, och kommer ut med en massa böcker jag inte tänkt köpa. I Mölndal är det mer tvärtom, jag blir lite deppig över utbudet och får kämpa lite för att hitta något att handla. Men jag har gjort mitt bästa. Bland annat har jag varit där och köpt ett gäng böcker skrivna av kollegor. Tänkte att de kunde bli bra att tipsa om under julklappskvällen.

Så här skrev jag på stories första gången jag var i den nya Mölndalsbutiken.

Är bokhandelsdöden en bluff?

En del bokhandlare lär ha det tufft idag. I branschpress har det de senaste åren skrivits en hel del om den så kallade bokhandelsdöden. Allt från ljudböcker till Netflix brukar anges som orsak. Jag har en teori. Det handlar till viss del om kompetens.

För det första är det inte så att alla bokhandlare är nära fallrepet. Jag har faktiskt för mig att det är tvärtom, att antalet bokaffärer generellt ökar. Men att utbudet av bokhandlare förändras. Många av kedjorna har problem medan specialbutiker och oberoende handlare frodas. En anledning är att specialbutikerna ofta drivs av ägarna och då är det mer motiverat att faktiskt sälja böcker. Ekvationen är enkel: sälj böcker -> få in pengar -> få ut lön -> få mat på bordet. När den ekvationen är i farten är det viktigt att faktiskt sälja böcker. Vilket också betyder att man behöver lära sig hur försäljning funkar idag.

Eminenta Boktugg.se har i veckan publicerat två artiklar om bokhandlare som är framgångsrika. Det ena är Gamla stans bokhandel och det andra är Söderköpings Bokhandel & Antikvariat. De har på många sätt olika förutsättningar men de har en sak gemensamt: de jobbar med en omfattande programverksamhet för att hela tiden locka besökare. Detta har gjort att Gamla stans bokhandel efter ett år är en institution som alla pratar om. Och det har gett Anders Karlin i Söderköping pris.

Det här är en bild från Gamla stans bokhandel tidigare i år. Jag och Maria Unde Westerberg höll Stockholmsreleasen av Rivieran inom räckhåll.där. Det var en fantastiskt kul kväll men svettigt, både för att det var så många människor på plats och för att vi fick signera så många böcker. Tror vi satte rekord för den butiken vad gäller försäljning under en signering.

De närmaste två veckorna avgör för många bokhandlare hur deras årsbokslut ska se ut. De som under året har jobbat flitigt med event för att skapa stamkunder kommer lätt att ha butiker som ser ut som bilderna från Gamla stans bokhandel. Andra kommer att få det kämpigt.

Event driver försäljning

För bokhandlare, och annan detaljhandel för den delen, är olika typer av event nyckeln för att tjäna pengar. Det funkar inte att ha något enstaka event här och där, utan det handlar om att ha ett fylligt och kontinuerligt flöde av intressanta aktiviteter för att vänja lokalbefolkningen vid att här händer det grejer hela tiden. Människor ska veta om att det är värt att alltid gå förbi, för det är alltid något nytt på gång. På så sätt skapar man trogna stamkunder.

Eventen har flera uppgifter. Dels har vi själva eventet. En del går försäljningsmässigt bra, andra går inte så bra. Det jämnar ut sig och spelar mindre roll (för bokhandeln). Men eventen är en möjlighet att kommunicera med kunderna oavsett om de kommer till just detta event eller ej. Istället för att mangla ut reklam som folk avskyr så har bokhandeln ett erbjudande att komma med. “Kom och lyssna på NN alldeles gratis”.

Dessutom ger eventen en möjlighet att ta bilder med butiken full med folk. Både efterarbetet och förarbetet är en möjlighet att öka omsättningen och förvandla förbipasserande till stamkunder. Då har jag bara nämnt bokhandelns marknadsföring. De allra flesta författare har egna kanaler. De har möjlighet att nå ut till sina läsare och dra in folk i bokhandeln. Första lektionen i marknadsföring är att ifall två varumärken slår ihop sin marknadsföring och hjälps åt kan de nå ut mycket längre, än vad var och en skulle kunna göra själva. Samarbete betyder att 1 + 1 blir 3. Fast i den digitala eran där algoritmer förstärker populära inlägg är det snarare 1 + 1 blir 10.

Rivieran inom räckhåll är verkligen trendig och just nu har vi lagerrensning hos Bokus på de sista exemplaren av första tryckningen.

Författarbesök är viktiga för bokhandeln

Nu har jag sjungit eventens lov. Det är ur bokhandelns perspektiv. För bokhandeln är det toppen att kontinuerligt ha lockbeten för att få in fler människor i butiken. Vissa gånger kommer många besökare, andra färre. Det beroende delvis på författarnamnet och hur mycket den personen jobbar med sin marknadsföring. Men det beror också på vädret och huruvida det är en fotbollsmatch som konkurrerar med uppmärksamheten.

En hel del av de människor som lockas in i butiken tack vare eventet kommer att handla, antingen denna gång eller nästa gång de går in. Men de kanske inte köper just den författarens bok utan någon av de andra tvåtusen titlarna på hyllorna. För bokhandeln spelar det ju ingen roll. De hade ett event, de fick in fler människor i butiken och dagskassan blev större än utan eventet.

Men slöseri med tid för författare

För författare ser det lite annorlunda ut. För några år sedan ställde jag upp ett par gånger och pratade om mina titlar i serien Karavan reseguider. Jag vet att min insats gjorde skillnad för bokhandeln för jag såg ju att de jag pratat med vandrade iväg till kassan med böcker under armen. Men det var inte nödvändigtvis titlar jag skrivit.

Under en av kvällarna gick inte en enda av mina titlar åt, för de kunder som var i butiken den kvällen skulle inte åka till Frankrike utan till andra länder. Då är det klart att jag rekommenderade mina kollegors böcker istället. Min direkta intäkt av den kvällen var alltså noll kronor fast jag la ner flera timmar om man räknar in förberedelser och restid.

Mitt exempel är absolut inte udda, jag har otaliga kollegor som kan berätta liknande historier. Det är sällsynt att enstaka författarbesök genererar såpass stor försäljningsökning, att det motiverar arbetstiden. Det är mer lönsamt för författare att stanna hemma och skriva på nästa bok.

Långsiktigt kan det vara positivt för författare

Jag tror ändå att mitt deltagande i resekvällarna var värt tiden. För de där resekvällarna ägde rum i välskötta butiker med supertrevlig och kunnig personal.

Genom att personalen lyssnade på mig lärde de sig mer om mina böcker och kan därför sälja in mina böcker till kommande kunder. I varje fall är det min teori, jag har inte tillgång till statistik så jag kan inte dubbelkolla. Men jag har många kollegor som kan vittna om att enskilda butiker kan göra stor skillnad i försäljningen, om personalen rekommenderar deras bok.

På sikt kan alltså besök i bokhandeln ge klirr i författarens plånbok. Särskilt om det är något man gör återkommande och regelbundet. Då kan man bygga upp en trogen läsekrets så som Kim M Kimselius gjorde under många år.

Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan i Stockholm är också vana vid event.

Efterförsäljningen är A och O

Av det jag skrivit framgår kanske att det är helheten som är det väsentliga och gör att det kan vara värt att samarbeta med bokhandeln. Jag bjuder på min arbetstid och mitt nätverk, de marknadsför min bok i förväg och säljer den efteråt. Samarbete.

Det förutsätter dock att de verkligen marknadsför min bok i förväg samt säljer den efteråt. En vecka innan den planerade julklappskvällen i Mölndal fick jag ett mejl från bokhandeln att de förväntade sig att jag skulle bära dit de exemplar jag ville sälja under själva eventet. Det betyder att de inte skyltar med mina böcker före och inte säljer den efteråt, utan att det bara är de personer som kommer just den timmen som kan handla. Med de premisserna går jag garanterat back på deltagandet.

Dessutom hade de utökat julklappskvällen så att vi skulle vara tre författare plus personalen som pratade. Visserligen kan tre författare som alla drar dit sina läsare få in fler kunder i butiken. Men det blir också kort om tid för besökarna att hinna handla något och väldigt stressigt för mig att både nämna mina egna samt de kollegors böcker jag hade valt ut.

På resande fot

Sedan var det lite kort förvarning för min del att bokhandeln överlämnade frakten av böcker till mig. Eftersom jag reser en hel del, bor trångt och har skrivit många böcker har jag sällan något lager hemma. Av en del titlar har jag ett enda exemplar, precis tillräckligt för att kunna ta en bild av mina utgivna böcker.

Jag kan förstås beställa hem exemplar men mina titlar är utgivna på ganska många olika förlag och ligger lagrade hos olika distributörer. Det betyder att ifall jag ska beställa hem exemplar av flera titlar blir det flera separata fraktkostnader plus att jag sedan ska få böckerna från Ica hem till mig och sedan vidare till bokhandeln och därefter hem igen.

Mellan bokhandelns meddelande att “du får bära hit dina egna böcker” och själva eventet ska jag göra resan Funäsdalen-Täby-Stockholm-Dublin-Belfast-Dublin-Stockholm-Mölndal. Jag kommer i bästa fall anlända till Mölndal ett par timmar innan eventet och jag åker igen morgonen efter. De timmar jag är i Mölndal kan jag ägna åt bättre saker än att bära böcker fram och tillbaka genom Mölndal känner jag.

Jakten på billig frakt

Bokhandeln däremot beställer böcker kontinuerligt. De hade lätt kunnat lägga med mina böcker med andra beställningar, vilket hade sänkt fraktkostnaden per bok. Bokhandeln får leveranser direkt till butiken och de har personal som tar emot böcker och packar upp böcker på hyllorna. De har kassaregister med koppling till sin bokföring och är på alla sätt mer lämpade för att sälja böcker. De är ju en bokhandel för sjutton gubbar!

För er som inte har någon insyn i bokbranschen kan jag nämna att fraktkostnader är det man verkligen jagar för det är snorlätt att frakten äter upp hela förtjänsten. Det är faktiskt huvudskälet till att jag placerat boken Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm hos en distributör – för att det ska bli billigare för bokhandeln att ta hem den jämfört med om jag hade den staplad hemma. Skillnaden är nästan en hundring per bok.

Jag betalar å andra sidan en hel del till distributören – vilket kanske förklarar att jag blev rätt sur över att jag först ska betala för att göra det så smidigt och billigt för bokhandeln som möjligt och sedan lämpar de ändå över jobbet på mig. Försökte i varje fall. Jag svarade att jag beklagade men jag kunde tyvärr inte ta med böcker. Min motiveringen var en kort version av den jag angett ovan. De vidhöll vid sitt nej och då svarade jag att då får det bli luftsignering.

Kan jag så försöker jag alltid signera böcker till läsare som vill.

Bokhandelns version av säljande inbjudan

För att ytterligare bättra på mitt humör så fick jag se bokhandelns reklam för eventet. De har med viss skicklighet lyckats att i inbjudan glömma porträtt, bokomslag, titel eller titlar, info om genre och någon form av säljtext. Då har jag ändå försett dem med allt detta i mycket god tid. Dessutom har de fått ett blädderex av Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm. Ett exemplar som de kan sälja för 509 kronor, för det är vad Akademibokhandeln tar för den titeln. Akademibokhandeln tjänar för övrigt mer per sålt exemplar än vad jag gör. (Läs gärna den meningen en gång till i anslutning till vad jag skrivit ovan).

Eftersom inbjudan var lite informationsmässigt tunn skapade jag ett Facebook-event med kort info om alla tre författare och våra senaste titlar. De andra två är debutanter så de har bara varsin bok som är aktuell. Vi tre har alla hjälpts åt att sprida denna inbjudan (de andra två författarna verkar kanontrevliga så det ska bli kul att träffa dem och jag är ju en varm anhängare av samarbete – även om jag brukar förorda att man i första hand ska göra försäljningsevent tillsammans med författare vars målgrupp överlappar sin egen). Jag har också pytsat in lite pengar för att sprida eventet.

För övrigt har jag bjudit in lokaltidningen till det unika eventet luftsignering och jag har sett till att Mölndals galleria gör reklam för eventet. Jag har också annonserat på Instagram att jag kommer till Mölndalsbutiken samt att man måste ta med egna böcker för att få dem signerade.

Mölndalsbutiken skyller på regelverk

Motiveringen jag fått från Mölndalsbutiken är att då de inte har någon av våra titlar i sortimentet “får” de inte beställa hem dem genom de vanliga kanalerna. Det är jag som satt fnuttar på får. För det första har det aldrig varit några problem för någon butik i den kedjan att lägga till titlar av lokalt intresse i sortimentet om de vill (min kursivering). Ordet lokalt intresse kan dessutom användas ganska fritt och den strikta begränsningen i antal lokala titlar som fanns för några år sedan lär ha luckrats upp. Smultronställen börjar inom promenadavstånd från butiken, det kallar jag för lokalt.

För det andra så har jag sett både Smultronställen och Rivieran inom räckhåll till salu i andra butiker i samma kedja. Så bevisligen går det att ta in dem om man vill. För det tredje är några av mina äldre titlar centralt inköpta och de fanns på hyllan när jag var i butiken och gjorde upp om julklappskvällen. Jag erbjöd mig att istället prata om någon av de titlarna om de föredrog det. Det förslaget svarade de aldrig på.

Jag tycker att jag var både konstruktiv och tillmötesgående i min dialog. Åtminstone i början. Men allt eftersom kände jag mig mer och mer inbjuden med armbågen.

Bilder från området runt Gunnebo slott i Mölndal är med i boken Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm.

Jag har erbjudit bokhandeln en workshop

Jag vill gärna tro att Mölndalsbutikens agerande beror på okunskap. Därför har jag erbjudit mig att mot betalning hålla en workshop för personalen i hur de kan använda event för att öka butikens omsättning. Jag jobbar med marknadsföring och kommunikation till vardags, har skrivit en bok om marknadsföring och har en gång i tiden jobbat med event på ett hybridförlag så detta råkar vara något jag kan.

Bokhandeln har svarat, men jag har lagt undan mejlet oläst. Det är möjligt att det är ett toppentrevligt och intelligent mejl som gör att jag får göra en jättepudel och fylla alla mina kanaler med texter om hur fin och bra Mölndals bokhandel är och hur jag rekommenderar alla att handla alla sina julklappar där. I så fall återkommer jag. Men just nu vågar jag inte riskera att förlora mer nattsömn över snömos. Istället har jag skrivit av mig en liten del av frustrationen genom att skriva detta långa inlägg.

Kom och ge mig en kram samt drick en pint med mig

En nackdel med att vara en engagerad person som vill att allt ska vara professionellt gjort är att man kan bli frustrerad ibland. Och frustrationen var rätt hög här i några dagar.

Det är ju helt upp till bokhandeln hur de väljer att agera men de måste väl fatta att det här agerandet kostar dem pengar? Just lokala bokälskare ska man värna och inte lura på pengar. Jag har lagt ut en tusenlapp på biljettpengar för att jag hade fått intrycket av det här skulle bli en vettig långsiktig investering i ett fruktsamt samarbete.

Nåväl. Kom gärna till Mölndal galleria på torsdag 12 december och ge mig en kram. Har du med dig någon bok du köpt på annan plats så signerar jag den gärna. Efteråt tänkte jag att vi går till någon av pubarna i centrum och snackar lite. Om du säger vilken titel du vill ha kanske jag kan få med ett ex av den dit och sälja. Det förutsätter dock att jag kommer till stan i tid, får tag i en nyckel och har boken hemma.

När man är trött är det lätt att glömma saker och jag har förlagt mina lägenhetsnycklar någonstans längs vägen. Extranycklar finns men det är inte säkert att jag får fatt dem före min luftsignering.

Vi ses hoppas jag!

Edit 11 december: Fick sms igår att eventet är inställt på grund av för få anmälningar. Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska hoppa över resan till Mölndal eller åka ändå. Jag tror att biljetterna är icke ombokningsbara och de har jag ju ändå betalt. Hör av dig om du har en bok du vill ha signerad, eller hade tänkt dyka upp utan bok för att träffa mig, så vet jag.

Edit 15 juli 2020: Handla i Mölnlycke Bok & Papper istället

Nu har jag hört från flera oberoende källor att bokhandeln i Mölnlycke är allting som en bokhandel ska vara: trevlig personal, tillmötesgående ägare och dessutom en hel avdelning med lokala författare. Så min starka rekommendation är att åka dit och handla. Det ska jag göra så fort jag är i närheten.

Därför har jag också bytt rubrik på inlägget. Jag har även redigerat texten en smula för ökad tydlighet. Jag har strukit någon upprepning, lagt till några rubriker samt någon förklaring på saker som kanske inte var så självklara för människor utan branschkunskap. Sedan jag skrev ovanstående har coronan satt effektiva käppar i hjulen för fysiska event så nu får man tänka nytt.

chefstomaten