Till Antibes via Baltikum, Polen och Slovakien

Borta bra men hemma bäst! Det är så skönt att vara framme i Antibes efter vår veckolånga resa från Stockholm via Östeuropa. Att sova i egen säng och dricka obegränsat med kaffe på mornarna. Läsare av mina blogginlägg från resan har bett om en sammanfattning samt karta för att enklare kunna följa vår resa samt för att få inspiration till egna äventyr. (Någon har även efterfrågat bok, får fundera på den saken).

Vår rutt via Baltikum, Polen och Slovakien

Den här bilden är hämtad från Lightroom och visar var jag fotat längs vägen. Ju högre siffra, ju fler bilder från den platsen vilket indikerar att vi antingen stannat där eller att jag tyckt att det var särskilt fotovänligt.

På den här grova kartan ser det ut som vi körde i sydvästlig riktning efter att vi klivit av färjan i Tallinn, men i verkligheten zick-zackade vi en hel del, särskilt i Litauen. I Polen fick vi också vända och köra norrut ett tag. Raka vägen från Tallinn till Antibes är under 300 mil men vi körde runt 400. Den mesta sight-seeing gjorde vi i början, 25% av vägen eller 100 mil kördes sista dagen.

En östlig rutt ny för oss båda

M och jag har pratat ett tag om att vi skulle köra ner PEP till Antibes i sommar. Vi har då pratat om att göra ungefär som när jag kör bil mellan Göteborg och Stockholm, passa på och se något längs vägen. Det vill säga varken sträckköra på motorväg hela sträckan i ett svep eller ha som ambition att se allt området har att erbjuda under en enda resa.

Det var Ms idé att ta färjan till Tallinn och utgå därifrån. Hon har åkt så många gånger genom Tyskland och Frankrike att hon ville se något nytt. Inte mig emot även om jag hade tänkt mig att komma ner genom Rhône-dalen. Det får bli en annan resa.

Förberedelser och läsning

Ingen av oss har någonsin satt vår fot i Baltikum så det var helt vit terräng. Därför behövdes viss research. Kocken erbjöd sig att försöka införskaffa guideböcker och skickades till Kartbutiken i Stockholm. De brukar vara välförsedda men de enda guideböcker de hade var Lonely Planet. Kortfattat kan jag säga att de böckerna är skrivna för en annan målgrupp för en annan typ av resa. De förpassades rätt raskt till bilens bagageutrymme. Den polska hade ett hyfsat historiekapitel längst bak men annars tyckte jag att de var meningslösa för oss. Den praktiska infon i dem kan man numera surfa upp på egen hand och jag struntar i listor med gaybarer i olika städer.

Numera kan man surfa precis hur man vill i Europa vilket är en underbar befrielse. Jag har hängt på Wikipedia, Google maps och TripAdvisor hela resan. Från början skulle vi dela på körandet men förutom en timme i Polen så är det M som rattat bilen medan jag skött navigeringen.

Förutom redan webbsajter så har jag haft en Europakarta samt använt dessa källor.

Freedomtravel har flera bra reportage från de baltiska länderna. Här är startsidan för deras restips i Östeuropa.

Hallins reseblogg har också en del trevliga reportage. Bland annat det här gästinlägget från Lettland.

På alla hotell har vi frågat i receptionen efter gratiskarta och tips som vi sedan följt. Personalens hjälpsamhet har stått i omvänd proportion till hur populär destinationen är bland turister. En omskrivning för att vi fick jättebra hjälp överallt utom i Krakow. Bäst i Vilnius.

Lätt packning

Det var en torsdag vi bestämde oss för att åka. Båtbiljett bokades till fredag eftermiddag. Den torsdagen var jag i Göteborg så jag fick rätt raskt packa en väska och slänga mig på ett tåg. Väl i Täby var det bara att packa upp väskan och istället packa en mindre. Vi ville ha så lite packning att vi lätt skulle kunna tömma bilen.

Varje gång vi klev ur bilen hade vi med oss samtliga värdesaker. Det betyder att jag vandrat runt saltgruvor och annat med dator och samtliga objektiv. Därför bantade jag kamerautrustningen. Detta underlättades av att det nya kamerahus jag hade hoppats ha med på resan inte levererades i tid.

Bokade hotell längs vägen

När vi åkte hade vi en hotellnatt i Riga bokad och en vag idé att vi ville till Krakow för det har jag hört ska vara fint. För övrigt var vi flexibla och valde rutt efter humör. Hotell har jag bokat efterhand som vi sett vad som var en trolig plats att landa på den natten. Jag har då använt TripAdvisor för att få en snabb överblick över prisläge och vilka som har lediga rum. Därefter har jag läst omdömen. Alla hotell som fått omdömen om ”unken luft” och ”luftkonditioneringen fungerade ej” har strukits. Därför har det blivit mest affärshotell och posten övernattning är den största på resan.

I Slovakien fick jag inte upp några lediga hotellnätter under 4000 kronor i det område vi tänkt oss. Det var en av anledningarna till att vi backade och körde norrut i Polen en bit och övernattade där istället. När vi sedan på morgonen körde genom Tatrabergen i Slovakien så såg vi massor av hotell så kanske är de inte anslutna till bokningssajter i lika hög grad som andra länder.

Google maps + karta bättre än bilens GPS

Nästa gång jag reser ska jag investera i en hög med kartor av den utvikbara sorten som kräver en dubbelsäng för att man ska kunna titta på dem. De ger nämligen överblick. Michelins kartor grönmarkerar vackra vägar och det är ju klart bra att kunna staka ut sin rutt utifrån vackra vägar som går åt rätt håll.

Den Europakarta vi hade med oss var bra men skalan var så grov att det var hopplöst att se var bästa utsikten i bergen var.

Dessa kartor kan sedan kompletteras med Google maps som har rätt bra koll på köläge, vägarbeten och avstängda vägar förutsatt att man zoomar in tillräckligt. Det går ej att se köläget om man har en rutt inlagd då den blå ruttlinjen maskerar den röda köinformationen.

Bilens GPS var helt ute och cyklade när det gällde sina varningar om trafikhinder. När vi tryckte ”detour” så visade den ut oss på en återvändsgränd. Bilens GPS är bra om man vill undvika att betala på motorvägar eftersom man kan kryssa i att man vill köra utan avgifter.

Motorvägsavgifter i olika länder

Det kan ha varit för att vi tryckte in kortaste istället för snabbaste väg i bilens GPS men i Baltikum var vägarna rätt usla. Vänstersvängar förbjudna ungefär överallt där en vänstersväng hade varit piffig. Vi blev stannade en gång av polisen för att vi bröt mot ett sådant förbud.

I Polen var det massor av trafikpoliser, massor av bilar och massor av vägarbeten. I Slovakien betalar man för att köra på motorväg för tio dagar, en månad eller ett år. Det räcker med att skriva in registreringsnummer. Det övervakas med kameror.

I Österrike ungefär samma modell, men de har fortfarande kvar att man ska klistra en lapp på fönstret. I Italien betalar man per sträcka och det blir snabbt dyrt.

Pringles och cola är hälsokost

Normalt är vi morgonpigga och kvällströtta men den här resan inleddes tvärtom, med att vi körde bil på dagen och tittade på ställen på kvällarna. Det var inte alltid det dök upp en lämplig lunchrestaurang precis när vi passerade, eller någon för middag för den delen. Därför har vi kompletterat med en hel del pringles och cola.

Fördelen med denna diet är att man vet vad man får, det är inga konstiga tillsatser som orsakar allergier eller magsjukor. Vi önskar att vi hade hållit oss till detta, då hade vi varit piggare på slutet… (Mackan på bild är en jag önskar att jag inte ätit).

Bloggade från resan

Min ambition var att blogga om resan längs vägen. Det blev lite varierande kvalitet på inläggen beroende på om jag skrev dem när jag var trött, supertrött eller ännu tröttare. Varje kväll laddade jag in bilder på en extern hårddisk och snabbredigerade några stycken.

Sedan skrev jag själva texten samma kväll, på morgonen före frukost eller i bilen på väg till nästa ställe. Som grund hade jag mer eller mindre utförliga anteckningar i Evernote. Jag offrade en del nattsömn för dessa blogginläggs skull, men det är lättare att minnas en dag, än en hel vecka.

Vår turné genom Östeuropa

Estland

Dag ett tog vi färjan Baltic Queen från Stockholm till Tallinn. Åt intressant mat men sov knappt någonting.

Vi landade i Estlands huvudstad Tallinn och vandrade runt i den gamla stadsdelen, åt indiskt till lunch och körde sedan söderut till lettiska Riga. På vägen drack vi kaffe i badorten Pärnu.

Lettland

I Riga drack vi en kvällsöl i gamla staden innan vi slocknade på hotellet.

Dagen efter valsade vi runt på den lettiska landsbygden, doppade fötterna i Jurmala samt såg flera barockslott från utsidan.

Litauen

Mina rapporter från Litauen delade jag upp i en text om huvudstaden Vilnius som ligger relativt långt österut men i mitten av Europa, samt en text om resten av våra intryck av Litauen.

Polen

Något som slog oss i både de tre baltiska staterna samt Polen var mängden storkar överallt. Polen visade sig generellt vara väldigt stort och vi tog oss inte till Krakow på en dag som vi hade tänkt utan fick mellanlanda i Warszawa.

Krakow har jag fått många tips på allt man ska göra. Det blev många bilder på människor i Krakow. Samt ett långt besök i den berömda saltgruvan utanför Krakow.

Därefter körde vi mot Karpaterna, den del som kallas för Tatrabergen. Första försöket i Zakopane på den polska sidan var sådär.

Slovakien

Däremot blev vi riktigt förtjusta i den slovakiska sidan av Tatrabergen.

En snabbtitt på huvudstaden Bratislava gav också mersmak. Däremot ska man inte åka dit under värmebölja.

Österrike

Kombinationen värmeböljan och saltränder på svettiga kläder gjorde att vi snabbt körde genom Österrike med en övernattning i vackra Graz.

Italien

Sedan blev det sträckkörning på de italienska motorvägarna. Vi testade ett nytt pass genom Alperna.

Alla inlägg kan även läsas via taggen Europaturnen 2017.

Att resa ger förståelse för historia

Den stora behållningen av resan är att jag fått bättre koll på modern europeisk historia. Nu när jag sett med egna ögon så är det lättare att ta till sig sådant som annars bara blir torra siffror. Att Tallinn varit Hansastaden Reval är lättare att komma ihåg när jag vandrat omkring i något som ser ut som en korsning mellan Visby och gamla stan i Stockholm.

Att Litauen och delar av Polen delar historia, dels genom en personalunion och dels genom att de varit en del av Ryssland blir tydligt när man testätit samma dumplings på båda ställena.

Jag har en artikel om vad resan lärt mig om europeisk historia i huvudet. Får se om den blir skriven.

Tills vidare säger jag skål och tack för att du följde vår resa. Har du haft nytta av restipsen i den här texten eller känner någon som ska göra samma resa så dela den gärna. Eller skicka mig dina tips för området.

Resan i siffror

  • 400 mil
  • 1 vecka
  • 7 länder
  • 2730 bilder
  • 81520 steg det vill säga 11600 om dagen
  • 2GB surf, mest på Google maps och Wikipedia

Bilder: första är från Krakow, de med berg är från Slovakien, storkarna från Polen. Hotellrummet är i Warszawa.

chefstomaten